Er blijft niets meer over in de portefeuille van de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij, schrijven onze collega’s van L’Echo en De Standaard. Dat betekent ook dat de kans bijna nul is dat we er nog nieuwe projecten rond sociale woningbouw zullen zien verschijnen. Waar ligt de oplossing?
Het is duidelijk: onze hoofdstad heeft een groot woningtekort dat zich uit in onbetaalbare prijzen: meer dan 50.000 kandidaat-huurders staan op een wachtlijst voor een sociale woning. De gemiddelde wachttijd? 12 jaar. Het hoeft niet gezegd dat met deze cijfers de 3.000 sociale woningen die de laatste 5 jaar opgeleverd werden, bleek wegtrekken. Het ongelukkige record heeft de middelen van de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij volledig doen opdrogen.
Om hun taken te kunnen volbrengen, heeft de maatschappij 300 miljoen euro nodig. Deze middelen zouden voor 50% voorzien moeten worden door de regio en voor de overige 50% door eigen fondsen. Je begrijpt dat met de financiële staat van de laatstgenoemde een lening zich opdringt. Brussel, zelf ook niet in de beste papieren, twijfelt om groen licht te geven voor het voorzien van de helft van het nodige bedrag en ook de kredietverstrekker (Belfius) loopt niet warm voor het vrijmaken van 150 miljoen euro. Welke toekomst is er dan nog voor sociale huisvesting?
Woonmaatschappijen?
Voor de liberalen is er maar één oplossing: ophouden met eigen sociale woningen en ze vervangen door Woonmaatschappijen. Deze woningen worden niet meer gekocht door publieke organisaties maar door particulieren die, in ruil voor fiscale voordelen, hun pand toevertrouwen aan deze maatschappijen die ze dan weer verhuren aan huurders met beperkte financiële middelen.
Bourganeuf is een dorpje in het Franse departement Creuse. En net zoals andere dorpen beschikt het over een rijk patrimonium, dat echter duur is in onderhoud. In die mate zelfs dat de burgemeester beslist heeft om… de rechtbank te verkopen!
Gezien de renovatie van de kerk en de andere kosten legt het stadhuis aan Figaro Immobilier uit dat het niet langer alles kan betalen. Dit doet sommige mensen natuurlijk huiveren, maar het stadhuis lijkt niet echt veel keuze meer te hebben!
Voor €30.000 koop je het gerechtsgebouw, dat waarschijnlijk in de jaren 1850 werd gebouwd. Een bijzonder lage prijs voor een prestigieus neoklassiek gebouw dat tot 2009 in gebruik was. En vooral: een volstrekt belachelijke prijs als je kijkt naar de oppervlakte van 400 vierkante meter, het 10 hectare grote perceel, de 11 kamers en natuurlijk de talloze kelders en ondergrondse opslagruimtes.
Geïnteresseerd? Wacht dan niet te lang: er is al minstens één bod gedaan. Het stadhuis zal echter pas in de zomer een koper kiezen. In de tussentijd is het een goed idee om een raming te krijgen van de werken die gedaan moeten worden…
Als huurder hebt u een aantal plichten ten opzichte van uw huisbaas, maar u hebt zeker ook rechten. Welke? Dat ontdekt u onderstaand artikel.
Nog goed om weten: Huurt u een appartement? Dan profiteert u tot en met 15 mei 2024 van 15% korting op een brandverzekering bij P&V. De korting blijft gelden voor de volledige duur van het contract, u bespaart dus elk jaar opnieuw. Hebt u ook interesse in een degelijke én voordelige brandverzekering? Ga dan snel naar de website van P&V.
5 onmiskenbare rechten
1. Transparante aankondigingen
De huurprijs en de lasten moeten vermeld zijn op de aankondiging. Doet een eigenaar dat niet, dan kan hij verdacht worden van discriminatie.
2. Huurwaarborg: maximaal twee of drie maanden huur
De huurwaarborg is geen wettelijke verplichting. Toch kan een verhuurder hierom vragen en de modaliteiten ervan vastleggen in de huurovereenkomst. In het Brussels en Waals Gewest mag de huurgarantie niet meer dan twee maanden huur bedragen, in het Vlaams Gewest is dat drie maanden.
Als huurder mag u kiezen hoe u de huurwaarborg wilt betalen.
Een individuele rekening op uw naam bij een bank, waarop de waarborg in één keer wordt gestort.
Een huurwaarborg via uw bank (een ‘bankgarantie’). U betaalt de waarborg dan in maandelijkse termijnen af aan de bank over een periode van maximaal drie jaar.
U kunt hulp vragen aan het OCMW dat dan zelf een aanvraag indient bij een bank om de huurwaarborg te voorzien.
3. Bezoek van de verhuurder
Van zodra het contract getekend is, mag de verhuurder uw woning enkel betreden met uw toestemming. Doet hij dat zonder uw toestemming, dan kan hij beschuldigd worden van huisvredebreuk.
De verhuurder heeft wel het recht om een keer per jaar te komen kijken of u zorgdraagt voor de woning. Hij mag ook langskomen voor de herstelling van mankementen die u hem gemeld heeft.
Weet ook dat de verhuurder met u bezoekdagen en -uren moet afspreken als hij de woning wil verkopen of verhuren. Uw huisbaas mag trouwens geen reservesleutel van uw woning hebben zonder uw toestemming.
4. Recht op minimale woningkwaliteitsnormen
Een huurwoning moet aan een aantal minimale kwaliteitseisen voldoen wat betreft:
Is dat niet het geval, vraag dan via een aangetekend schrijven aan uw huisbaas om de gepaste maatregelen te nemen. Krijgt u hierop geen antwoord, dan neemt u best contact op met de bevoegde diensten voor uw gewest.
Personen met een laag inkomen kunnen ondersteuning vragen bij de betaling van hun maandelijkse huur. De aard van de beschikbare hulp varieert van gewest tot gewest. Het kan om een eenmalig bedrag gaan bij uw intrek in de woning, een maandelijkse tegemoetkoming, …
Op de volgende websites vindt u meer informatie over financiële steun voor huurders, de verschillende huurcontracten, het oplossen van conflicten tussen verhuurder en huurder en nog veel meer.
Goed om weten: Er bestaan wetten om huurders te beschermen, bijvoorbeeld tegen uitzetting en tegen de verhoging van de huurprijs die meer bedraagt dan de jaarlijkse indexering.
Een brandje in de keuken met de friteuse? Uw bad te lang laten lopen? Dankzij de brandverzekering Ideal Woning van P&V draait u niet zelf op voor de kosten. En uw P&V-adviseur staat voor u klaar als u hulp nodig hebt.
Bovendien hebben we nu goed nieuws voor u. Als huurder van een appartement krijgt u tot en met 15 mei 2024 15% korting op de totale premie van uw brandverzekering en dat voor de volledige duurtijd van uw contract! Ga snel naar pv.be voor meer details.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Woning ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Om uw risicoprofiel te bepalen, hanteren we enkele segmentatiecriteria. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID-fiche aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen.
Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.
De zeer strikte voorwaarden die op dit moment van toepassing zijn voor de toekenning van kredieten, zetten een domper op de vastgoedmarkt, en dan vooral bij de kopers van een eerste woning. Toch zou de wind binnenkort wel eens van richting kunnen veranderen!
Een wind van optimisme?
“Voor het eerst sinds het vierde kwartaal van 2021 hebben banken een bescheiden versoepeling gemeld van hun criteria voor het toekennen van leningen voor de aankoop van een woning,” meldt de ECB. Ongeveer 6% van de banken heeft de criteria al versoepeld. Voor de ECB is deze versoepeling het gevolg van “verbeterde risicotolerantie “. Daarbij moet worden opgemerkt dat de kredietvoorwaarden voor bedrijven (iets) verder zijn aangescherpt.
En in de toekomst?
De banken verwachten “ongewijzigde leenvoorwaarden voor leningen aan consumenten”, en dat voor zowel vastgoedleningen als consumentenkredieten. Het goede nieuws is echter dat de rentetarieven vanaf juni zullen dalen…
In 2023 is het aantal Belgen dat vastgoed in het buitenland koopt sterk gedaald, zo blijkt uit gegevens van de FOD Financiën in De Zondag. Terwijl vorig jaar 6.264 personen de sprong waagden, waren dat er nog 9.024 in 2022! Hoe is deze scherpe daling te verklaren?
Pascal Habermann
De meerderheid van de kopers, zes op de tien om precies te zijn, heeft zijn zinnen gezet op Frankrijk of Spanje. De rest van de aankopen zijn verspreid over 86 andere landen, wat een goede diversificatie van de Belgische vastgoedbelangen illustreert! Italië, Nederland, Portugal,Polen, Griekenland, Duitsland, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk vervolledigen de top 10 van voorkeursbestemmingen.
Sinds 15 maart verdeelt Proximus een nieuwe box. Deze biedt een verbeterde gebruikerservaring, met nieuwe functies zoals Wi-Fi 6-technologie. De kers op de taart: hij verbruikt tussen de 20 en 40% minder energie!
cardmapr
De nieuwe Proximus-box is compacter en krachtiger dan zijn voorgangers, dankzij de robuustere hardware. Het heeft een RAM-geheugen van 3 GB, integreert chips van de volgende generatie en de nieuwste versie van het Android-besturingssysteem, wat zorgt voor een vlottere omschakeling tussen applicaties. Dit verbetert de gebruikerservaring.
Nog meer goed nieuws: het toestel is gemaakt van gerecycleerd plastic. Dankzij de afmetingen die met ongeveer 40% zijn verminderd in vergelijking met eerdere modellen, bevat het sowieso minder plastic, maakt het transport duurzamer en efficiënter en vermindert het energieverbruik. Met een vermogen van 12 W verbruikt deze box tussen de 20 en 40% minder elektriciteit, afhankelijk van de gekozen gebruikswijze.
Het apparaat biedt ook Wi-Fi 6-technologie. Hierdoor heeft de gebruiker de mogelijkheid om een draadloze verbinding tot stand te brengen tussen het apparaat en zijn thuisnetwerk zonder zijn toevlucht te hoeven nemen tot een externe booster. Voor een optimale en stabiele tv-ervaring raadt Proximus echter een kabelverbinding aan.
Voor alle klanten?
Concreet wordt de nieuwe Proximus-box sinds 15 maart verdeeld. In eerste instantie wordt het toestel geleverd wanneer er nieuwe aansluitingen worden gemaakt. Vervolgens worden de oude modellen kosteloos vervangen door de nieuwe. Deze vervanging zal geleidelij verlopen, waarbij klanten individueel op de hoogte worden gebracht van de omruiling wanneer de tijd daar is. Klanten die echter zonder verder uitstel gebruik willen maken van de functies van deze nieuwe box, kunnen deze aanvragen via het Pickx-menu op hun tv, maar ook bij de klantendienst of in een Proximus-verkooppunt. Houd er rekening mee dat in dit geval de omruiling in rekening wordt gebracht.
Tot slot moet u weten dat Proximus momenteel een nieuw tv-platform test dat ook de gebruikerservaring belooft te verbeteren. Dit modernere, flexibelere en schaalbare platform zal verschillende tastbare verbeteringen voor klanten met zich meebrengen. Als een gebruiker bijvoorbeeld thuis een opname gaat bekijken, kan hij deze later ergens anders voortzetten, op een tablet of smartphone.
In de toekomst zullen klanten ook voor elke gebruiker een profiel kunnen aanmaken, voor een nog persoonlijkere ervaring. Zodra de testfase is voltooid, worden nieuwe klanten er automatisch op aangesloten. Bestaande klanten worden in verschillende golven gemigreerd naar het nieuwe platform.
Je huurt of verhuurt een woning voor één, drie of negen jaar. Moet je de huur dan tegen deze einddatum opzeggen? Kan je afspreken dat een dergelijke opzeg niet nodig is en het contract automatisch stopt? Wat gebeurt er als er geen opzeg is?
Geen automatisch einde
Als je een woning of appartement huurt of verhuurt waarin de huurder zijn hoofdverblijfplaats heeft, eindigt de huurovereenkomst niet automatisch op het moment dat de einddatum van de huurovereenkomst wordt bereikt. Diegene die wil dat de huur wel eindigt zal aan de andere tijdig een opzeg moeten geven.
Wil de verhuurder dat het contract eindigt dan moet hij, als het gaat om een huurovereenkomst voor negen jaar, een opzegtermijn van zes maanden naleven. Is er sprake van een huurovereenkomst voor korte duur, dan bedraagt de opzegtermijn drie maanden. De huurder kan meestal volstaan met een opzeg van drie maand.
Andere afspraken
Je kan in de huurovereenkomst die je sluit geen andere afspraken maken. Het is dan ook niet mogelijk om in een woninghuurcontract een bepaling op te nemen waarin staat dat de huur wel automatisch eindigt op de einddatum van de huurovereenkomst. Gebeurt dat toch, dan zal zo’n bepaling ongeldig zijn.
Geen opzeg, en dan?
Wordt er geen opzeg gegeven dan wordt bij een huur van negen jaar de huurovereenkomst automatisch verlengd voor een periode van drie jaar en dit onder dezelfde modaliteiten. Wordt een contract voor korte duur niet tijdig opgezegd, dan wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden.
Jan Roodhooft, advocaat (www.advocatenroodhooft.be)
Als appartementseigenaar vraagt men je om binnen het gebouw commissaris van de rekeningen te worden. Krijg je daarvoor een vergoeding? Riskeer je aansprakelijk te worden gesteld voor de uitoefening van deze functie?
Kandidaat zijn
Om commissaris van de rekeningen te worden in een appartementsgebouw moet je je voor die functie kandidaat stellen, minstens moet je akkoord gaan met je aanstelling. Men kan je dus niet tegen je zin in verplichten om commissaris te worden. De algemene vergadering van mede-eigenaars beslist uiteindelijk wie als commissaris van de rekeningen wordt aangesteld. Zij moet hierover beslissen met een gewone meerderheid van stemmen.
Vergoeding?
In de meeste verenigingen van mede-eigenaars wordt er geen vergoeding betaald aan de commissaris van de rekeningen. Hou er wel rekening mee dat als dat wel gebeurt je aansprakelijkheid als commissaris vaak strenger wordt beoordeeld als ingeval je gratis werkt.
Aansprakelijkheid
Als commissaris kan je aansprakelijk worden gesteld door de vereniging van mede-eigenaars voor de uitoefening van je functie. Denk hierbij bv. maar aan het geval dat je als commissaris niet merkt dat de syndicus aan het frauderen is. Aanvaard de functie van commissaris dan ook enkel als je voldoende ervaring hebt in financiële zaken. In een groot appartementsgebouw (waar een echte boekhouding moet worden gevoerd) heb je best ook voldoende kennis van de boekhoudprincipes. Je kan een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten om dit risico in te dekken. Wordt de functie niet vergoed vraag dan dat de VME de premie hiervoor betaalt.
Jan Roodhooft, advocaat (www.advocatenroodhooft.be)
De residentiële bouw in België heeft af te rekenen met een stevige vertraging, met een merkbare daling van het aantal bouwvergunningen dat in 2023 werd afgeleverd.
In 2023 laat de residentiële bouwsector in België een daling optekenen, met slechts 25.477 afgeleverde bouwvergunningen voor nieuwbouw. Deze negatieve trend betekent een daling met 11,15% ten opzichte van 2022! Statbel, het Belgische bureau voor de statistiek, plaatst deze krimp in perspectief en wijst erop dat 2021 bijzonder gunstig was.
Een nationale tendens
Deze daling doet zich zonder uitzondering voor in alle gewesten van het land. In Vlaanderen daalde het aantal afgeleverde vergunningen tot 19.035, in Wallonië tot 6.312 en ook in Brussel werd de daling bevestigd, met amper 129 afgeleverde vergunningen.
Renovatie vs nieuwbouw
Er is ook al enkele jaren een opmerkelijke trend aan de gang: het aantal bouwvergunningen voor renovaties is over het algemeen groter dan dat voor nieuwbouw. Dit fenomeen, dat tussen 2018 en 2019 kortstondig omsloeg, bereikte eind 2021 en begin 2022 zelfs een piek.
Voorkeur voor appartementen
Sinds 2003 tekent zich een andere trend af: de voorkeur voor de bouw van nieuwe appartementen, en dat ten nadele van eengezinswoningen.
Als je een woning of appartement verkoopt dat in Vlaanderen is gelegen, dan moet je sinds november 2022 over een asbestattest beschikken. Maar hoelang is een dergelijk attest precies geldig?
Even schetsen
Sinds 23 november 2022 moet je over een asbestattest beschikken als je een woning, appartement of studio verkoopt die in Vlaanderen gelegen is en dateert van voor 2001 waarbij de oppervlakte van het gebouw(deel) 20 m² of meer is. Er moet voorlopig alleen een asbestattest zijn voor de privatieve delen. Voor de gemeenschappelijke delen gaat de verplichting in op 1 mei 2025.
Hoelang geldig?
Een asbestattest is in principe 10 jaar geldig of tot er een recenter attest opgesteld wordt. Beschik je over zo’n attest en wil je de woning na deze tienjarige periode opnieuw verkopen, dan heb je in de regel een nieuw attest nodig om de actuele status van asbest in het gebouw te bevestigen.
Geen asbest, en dan?
Heb je een attest waaruit blijkt dat je woning of appartement asbestveilig is, dan is het eigenlijk te gek dat er om de tien jaar een nieuw attest zou moeten worden opgesteld als je het pand zou willen verkopen. In dat geval geldt die termijn van 10 jaar dan ook niet langer. Indien er geen asbesthoudende materialen werden aangetroffen, is de geldigheid van het asbestinventarisatieattest dan ook van onbepaalde duur. Een uitzondering geldt als voor deze woningen later alsnog asbest zou worden vastgesteld. In dat geval vervalt de geldigheid van het asbestattest u eenmaal. Er moet dan binnen het jaar na de vaststelling een nieuw asbestattest te worden opgesteld.
Jan Roodhooft, advocaat (www.advocatenroodhooft.be)