Blog

  • Renovaties laten financieren door derden, een idee dat beter lijkt dan het is?

    Het is één van de hoogtepunten in het programma van de PTB: “iedereen kan zijn huis renoveren en isoleren dankzij een derdebetalersysteem”, legt de Franstalige communistische partij op haar website uit. Maar is dat allemaal wel financierbaar en dus ook doenbaar?

    insulation

    Als er één partij is die uitblinkt vanwege de gedurfdheid van haar voorstellen, dan is het wel de PTB. Het nieuwste voorstel: “renoveren moet een recht worden, en het kan gemakkelijk gefinancierd worden via een derdebetalersysteem”, legt de communistische partij uit. Om dit te bereiken wil de PTB gezinnen een lening geven voor energiebesparende isolatie- en renovatiewerken, die na verloop van tijd moeten worden terugbetaald met het geld dat wordt bespaard dankzij lagere energierekeningen als gevolg van de uitgevoerde werken.

    Concreet overweegt de PTB de oprichting van een publieke bank die het geld voor de renovatieleningen moet voorschieten. De partij verwijst naar het voorbeeld van Duitsland, waar de overheidsbank KFW dit soort leningen geeft. Volgens de PTB: “hoef je niets uit te geven om je huis te financieren” en “is het mogelijk om je huis te renoveren zonder een cent te betalen”. Toverkunst!

    Droom versus realiteit

    Om dit derdebetalerssysteem te financieren, pleit de PTB voor de oprichting van een 100% publieke bank. De bank zou gefinancierd worden door de Belgische staat, die een schuld heeft van ongeveer €507 miljard… Gezien het feit dat de renovatie van het volledige woningbestand van het land volgens een studie van BNP Paribas Fortis zou oplopen tot zo’n € 378 miljard, rijst de vraag: waar gaan we dat geld vandaan halen? Een oplossing zou zijn om een beroep te doen op spaarders, via overheidsobligaties, maar de meest recente uitgave van die obligaties bracht in maart slechts €433 miljoen op. We zijn er dus nog lang niet! Bovendien lopen we bij een dergelijk avontuur met zulke astronomische bedragen een reëel risico dat de financiële rating van België naar beneden wordt bijgesteld en investeerders worden ontmoedigd…

    De communisten leggen ook uit dat op de lange termijn “dit voor de bank een boekhoudkundige nuloperatie is, omdat het geld wordt terugbetaald via de energiefacturen”. Ook hier is het optimisme aandoenlijk. Als de besparingen op elke factuur als gevolg van de uitgevoerde werken worden gebruikt om de lening terug te betalen, wat gebeurt er dan als er steeds meer koude en warme periodes zijn, waarin veel energie wordt verbruikt?

    Tot slot legt de PTB ook uit dat: “aangezien de lening wordt terugbetaald via de verlaging van de energierekening, zal de schuld in kleine schijven worden afgelost. We zullen ervoor zorgen dat het bedrag van de terugbetaling altijd in verhouding staat tot de verlaging van het bedrag van de energierekening, door de terug te betalen bedragen aan te passen. Met een plafond als de energieprijzen stijgen”… Want uiteraard is het de PTB die aan het hoofd komt te staan van de publieke bank! Maar even serieus: ook hier moeten een aantal vragen worden beantwoord, en niet de minste. Hoe zullen terugbetalingen gebeuren als het plafond wordt overschreden? Hoe zullen de verschillende stedenbouwkundige diensten, die in de meeste gemeenten al overbelast zijn, omgaan met de verwachte toevloed van aanvragen als zo’n systeem wordt ingevoerd? Dezelfde vraag geldt voor de bouwsector, die worstelt met een schrijnend tekort aan geschoolde arbeidskrachten.

    Al deze struikelblokken suggereren dat dit zoveelste revolutionaire voorstel van de PTB eerder een utopie is dan een geniaal idee…

  • Good Living, de nieuwe Brusselse Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening, ligt onder vuur

    Het Good Living project, dat waarschijnlijk niet meer voor deze legislatuur is omdat de Raad van State het niet op tijd kon analyseren, wordt ook geconfronteerd met heftige kritiek van architecten en professionals uit de bouwsector.

    brussels

    Het Good Living-project (de naam van de nieuwe Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening) is de baby van Pascal Smet, die ter herinnering moest aftreden na de komst van de Iraanse delegatie op de Brusselse top, en wordt nu geleid door staatssecretaris voor Stedenbouw Ans Persoons (Vooruit). Zonder dit project verliest het beleid van de Vlaamse socialisten aan impact, vandaar de wens om deze tekst zo snel mogelijk aan te nemen, zelfs als dat betekent dat het advies van de Raad van State buiten beschouwing wordt gelaten. Het probleem is dat minister Bernard Clerfayt (Défi), die zijn wet op dierenwelzijn verworpen zag worden door de Brusselse socialisten en Groenen, dat niet zo ziet en weigert het project van zijn collega te steunen zonder het advies van de Raad van State. Bovendien zijn de andere partners van de meerderheid deze blokkering ook genegen… Good Living zit dus in de problemen.

    Maar deze politieke tweespalt is niet het enige obstakel dat de nieuwe Brusselse RRU in de weg staat. Ook bouw- en vastgoedprofessionals en erfgoedverdedigers zijn van plan deze tekst te blokkeren en hebben daarom een open brief aan de Brusselse regering gestuurd. Hoewel zij het ermee eens zijn dat de huidige verordening achterhaald is en inderdaad moet worden herzien om de doelstelling te bereiken om een duurzamere, groenere en beter bestand tegen klimaatverandering te creëren, hekelen zij verschillende elementen, waaronder het begrip “goede ontwikkeling “, dat op allerlei manieren in de ontwerptekst wordt verwoord en dat het belangrijkste, zo niet het enige criterium van waardering lijkt te zijn.

    Zo zou voor belangrijke kwesties als sloop of de hoogte en het aantal verdiepingen van gebouwen, het beoordelen van stadsontwikkelingsprojecten niet langer gebeuren op basis van de naleving van in kwantificeerbare termen uitgedrukte regels (aantal, meters, percentages,…), maar  op basis van een beoordeling die per geval aan het oordeel van de overheid wordt overgelaten. Alles is dus gebaseerd op dit ene concept van “goede planning”, waardoor de overheid altijd de macht van het laatste woord zou hebben. In een rechtsstaat moeten overheidsinstanties hun taken echter uitoefenen volgens de richtlijnen die zijn vastgelegd in een reeks rechtsnormen. Normen die burgers (tot wie ze zijn gericht) in staat moeten stellen de gevolgen te overzien die voortvloeien uit de onderwerping aan de norm of de schending ervan.

    Volgens deze groepering laat de huidige praktijk zien hoe moeilijk het is om de beoordeling van het vage concept van een goede locatieplanning” te objectiveren, waardoor het kan verschillen en fluctueren tussen de verschillende mensen die tijdens het hele proces over een vergunningsaanvraag moeten beslissen. Het is niet ongebruikelijk dat verschillende ambtenaren van dezelfde administratie verschillende of zelfs tegengestelde opvattingen hebben over hetzelfde project. En het is niet ongebruikelijk dat gemeenten en regio’s het ook over dit onderwerp oneens zijn. Als gevolg hiervan zal Good Living voor de meeste actoren op het terrein (architecten, stedenbouwkundigen, advocaten, projectontwikkelaars, erfgoedverenigingen,…) leiden tot verlengde procedures (die nu al te lang zijn in Brussel!), maar ook van rechtsonzekerheid.

    Maar dat is nog niet alles. Dezelfde professionals hekelen ook het risico van een stijging van de huizenprijzen in het Brussels Gewest. Gebaseerd “op normen die aan de realiteit ontsnappen”, zullen deze prijzen een rem zetten op de productie van nieuwe woningen en de renovatie van bestaande gebouwen. Brussel kampt echter met een schrijnend gebrek aan woningen op zijn grondgebied…

    Om deze verschillende redenen “vraagt de beroepsgroep de regering om de goedkeuring van de tekst uit te stellen om de volledige werking van de daarin uiteengezette principes te verzekeren en duidelijke regels te specificeren voor de toekomst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest”.

  • Waar of niet: kopers van vastgoed worden steeds ouder!

    Ingewikkelde toekenningsvoorwaarden voor kredieten, stijging van de rentevoeten en woningprijzen.. Al deze factoren bemoeilijken het leven van eerste kopers. In die mate dat jongeren de vastgoedmarkt links laten liggen? De vastgoedbarometer biedt antwoorden.

    senior couple bank

    De gemiddelde leeftijd van kopers van een huis is 39,6 jaar, met weinig variatie tussen de gewesten.

    Ingewikkelde situatie voor jongeren in Brussel!

    De moeilijkheden die starters ondervinden zijn geen mythe: volgens de vastgoedbarometer van de notarissen is het aandeel van kopers die jonger zijn dan 30 jaar in 2024 licht gedaald, van 29,3% naar 27,1%. Maar toch is dat nog steeds een aanzienlijk percentage!

    Vlaanderen heeft het hoogste aandeel jonge kopers (28,6%), tegenover 26% in Wallonië en amper… 19% in Brussel! Het moet gezegd dat de prijzen in de hoofdstad niet voor ieders portefeuille zijn…

  • Brussel: minder kantoren en meer woningen?

    De kantorenmarkt in Brussel evolueert: minder voorraad en ombouw tot woningen. 🏢🔄🏠

    brussels office

    Het volume aan kantoorruimte in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest daalde tussen 2021 en 2022 stevig, met 213.000 m² of zo’n -1,7%, tot 12.500.000 m². Dat blijkt uit gegevens van het ‘Observatoire des bureaux de Perspective’.

    Handhaven en expansie in sommige wijken

    Ondanks deze algemene trend handhaven bepaalde wijken, zoals de Europese wijk en de Brusselse vijfhoek, hun kantorenbestand. Het Central Business District (CBD), dat de wijken Centrum, Noord, EU, Louise en Zuid omvat, is goed voor de meeste ontwikkelingsprojecten.

    Nieuwe projecten en goedkeuringen

    Tegelijkertijd werd er voor 624.000 m² aan nieuwe kantoorruimte goedgekeurd, wat duidt op een aanzienlijk uitbreidingspotentieel. Hoewel het niet waarschijnlijk is dat al deze projecten zullen worden verwezenlijkt, vertegenwoordigen ze wel een belangrijke verandering ten opzichte van het bestaande kantorenbestand.

    De trend van de stijgende leegstand

    Het aantal verhandelbare leegstaande kantoren (te koop of te huur aangeboden) steeg tot 8,7%, met een totaal van iets meer dan een miljoen m². Onder invloed van de energiecrisis en de gezondheidscrisis die daaraan vooraf ging, is deze stijging niet overal in het gewest gelijk: in sommige buurten zijn de cijfers heel anders.

    Conversie van kantoren in woningen

    2021 werd gekenmerkt door een uitzonderlijke conversie van 182.000 m² kantoorruimte naar andere bestemmingen, voornamelijk woningen. Deze trend zwakte af in 2022, met 116.000 m² die omgebouwd werd. Woningen blijven de belangrijkste nieuwe bestemming voor ruimte die eerder werd ingenomen door kantoren. De reconversie is goed voor ongeveer 23% van de netto groei van het aantal woningen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

  • Geconnecteerde zwembaden: de noodzakelijk evolutie om de sector een boost te geven?

    Na een zekere euforie enkele jaren geleden, dus net na covid, is de zwembadmarkt enigszins gekalmeerd en stabiliseert ze zich in België op ongeveer 5.000 installaties per jaar. Zal de komst van slimme zwembaden voor verandering zorgen?

    smart pool

    In een wereld waar energiebesparing voorop staat, wordt de zwembadmarkt enigszins opgeschud door de komst van “slimme zwembaden”. Deze opkomende trend, waarmee u uw zwembad op afstand kunt bedienen via een smartphone, blijft verleiden door zijn beloften van zuinigheid, comfort en veiligheid.

    Professionals uit de sector, zoals Joeri Dils, voorzitter van de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals, benadrukken het belang van een geoptimaliseerd energiebeheer, met name door het gebruik van warmtepompen en zonnepanelen aan te bevelen. De populariteit van deze oplossingen wordt bevestigd door een iVOX-studie, waaruit blijkt dat een meerderheid van de huiseigenaren deze groene technologieën toepast.

    Veiligheid en netheid voorop

    Naast het energetische aspect biedt het slimme zwembad aanzienlijke voordelen op het gebied van veiligheid en netheid, met name dankzij de installatie van automatische poolcovers die op afstand kunnen worden bediend. Deze toepassing voorkomt niet alleen ongewenste indringers, maar beschermt het water ook tegen onzuiverheden.

    Ondanks stijgende kosten als gevolg van externe factoren, zoals stijgende grondstofprijzen, stabiliseert de zwembadmarkt zich op ongeveer 5.000 installaties per jaar, vergeleken met ongeveer 2.000 10 jaar geleden. De FBP wijst er ook op dat de aanwezigheid van een zwembad een meerwaarde in onroerend goed vertegenwoordigt, wat wordt bevestigd door 87% van de eigenaren die tevreden zijn met hun investering. Sommige makelaars betwisten deze versie van de gebeurtenissen echter…

    Als u in de verleiding komt om een zwembad te installeren, en om teleurstelling te voorkomen, raadt de FBP aan om de lijst met erkende aannemers te raadplegen. Reken tussen de 65.000 en 80.000 euro voor de installatie van een zwembad aan je woning!

  • Mila: ‘Wil je je tegels opnieuw voegen? Ik heb een zot idee!’

    Ik bracht mijn nichtje naar haar pottenbakkerscursus. Die werd gegeven in een atelier achterin de tuin van de lerares. Ik had een zwak voor het pad dat tussen de hoge platen slingerde van het huis naar het werkatelier.

    Op zich leek het allemaal niet zo speciaal. Gewoon stenen tegels. Je weet wel, die grijze stenen die nooit dezelfde vorm hebben en willekeurig gerangschikt zijn. Een beetje zoals een geïmproviseerde legpuzzel. Meestal worden de openingen tussen de stenen ingevoegd. Of zit er gewoon aarde tussen, zodat sprietjes gras, paardebloemen en andere sterke planten de voegen kunnen opvullen.

    Hier had de kunstenares de ruimtes tussen de stenen ingekleurd met stukjes mozaïek.  Kleurige slangen slingerden tussen het grijs van de straatstenen. Zo mooi! Sommige van de gekleurde mozaïektegeltjes waren vrij groot van diameter, andere waren echt piepklein. Maar het paste allemaal in elkaar alsof het er altijd al had gelegen.

    Ik liet aan de eigenares blijken hoe leuk ik het vond. Ze glimlachte: ik denk dat ze wel vaker complimenten krijgt over dit magisch ogende pad. Natuurlijk heeft ze de materialen voor het grijpen in haar werkplaats. Stukjes keramiek, scherven van tegels, gebarsten werkstukken. Hele dozen vol kleurrijke stukjes.

    Ik vroeg hoe ze de mozaïek had vastgezet. Ik dacht in beton, maar dat bleek niet het geval. Ze had tijd gestoken in het zoeken van het juiste stukje kleurige opvulling om in de beschikbare ruimte te passen. Alles bleef gewoon op zijn plaats door het tussen de grote tegels te klemmen, en zo de hele voeg lang, door de tegeltjes tegen elkaar aan te drukken.

    Mijn nichtje, een kunstenares in hart en nieren, zei dat ze liever zachte keitjes in allerlei vormen en kleuren zou gebruiken. Ze had er al een heleboel in haar schatkist. Dat kan ook natuurlijk: een rups van stenen, waarom niet!

    Ik dacht bij mezelf dat ons eigen pad echt het pad is dat we voor onszelf creëren. En dus is het aan elk van ons om er een beetje van onszelf in te stoppen. Zolang we het maar mooi maken!

  • Wat kan je kopen met een netto gezinsinkomen van 4.700 euro?

    4.700 euro: dit inkomen vertegenwoordigt twee mediaanlonen in België (cijfers: Statbel derde trimester 2023), wat dus representatief zou moeten zijn voor een aanzienlijk deel van de Belgische bevolking… Is het mogelijk om met dergelijke bedragen op je loonbrief een woning te kopen in ons land? We analyseren de situatie…

    Ons uitgangspunt

    Onderstaande berekeningen gaat ervan uit dat beiden in het koppel € 2.350 netto per maand verdienen. Ter herinnering: slechts 30% van dit bedrag kan worden besteed aan het aflossen van de hypothecaire lening, en dat ofwel als algemene stelregel ofwel als verplichting van de bank uit. Het krediet is dan weer berekend over een periode die we hebben vastgelegd op 20 jaar. We moeten er ook op wijzen dat we hebben gekozen voor een relatief hoge eigen inbreng voor deze simulatie, 60.000 euro. Dit komt omdat banken niet langer bereid zijn om leningen te verstrekken voor 100% van de waarde van het pand. Het meest gangbare is een lening op 80% of 85% van de waarde. Dat betekent dat je als koper tussen de 15% en 20% moet inbrengen van de totale waarde van de woning die je wil kopen, plus de bijkomende kosten zoals registratierechten en notariskosten… We zijn het ermee eens dat niet veel mensen in staat zijn om dat soort eigen middelen op te hoesten, maar dat is nu eenmaal de harde realiteit van de wereld van startende kopers tegenwoordig.

    Weet wel dat als je te weinig geld hebt, er alternatieven bestaan (zie het einde van het artikel) voor het opbouwen van een eigen vermogen, zowel publiek als particulier. Wat op dit moment duidelijk is, is dat eerder je eigen inbreng dan je inkomensniveau de haalbaarheid van je woondroom bepaalt. Met een netto gezinsinkomen van 4.700 euro zou je theoretisch 1.567 euro per maand kunnen terugbetalen. Uit voorzorg (en omdat niet iedereen fulltime werkt) hebben we besloten om deze aflossing te verlagen naar 1250 euro per maand.

    In Wallonië

    In Wallonië zijn kopers met 60.000 euro eigen inbreng perfect marktconform, want met een aflossing van 1.250 euro per maand gespreid over 20 jaar kunnen ze eigenaar worden van een halfopen bebouwing of een rijhuis dat 240.000 euro kost (de mediaanprijs is 180.000 euro). Dat laat genoeg ruimte over om eventueel werken te doen als dat nodig zou zijn. Ter informatie: de mediaanprijs bedroeg in het derde kwartaal van 2023 zo’n 295.000 euro voor een open bebouwing. De prijs van een appartement bedroeg dan weer 183.000 euro, wat meer is dan de prijs van een halfopen bebouwing die hierboven wordt genoemd! Wallonië blijft het goedkoopste gewest in België voor vastgoed, maar er zijn grote verschillen tussen de provincies. De Waalse provincie met de hoogste prijzen is Waals-Brabant, terwijl de minst dure Henegouwen is. Er zijn dus grote verschillen tussen de woningen die je je zou kunnen veroorloven in ons prijsvoorbeeld: in Henegouwen moet het makkelijk zijn om een kwalitatieve woning te vinden onder de mediaanprijs, maar in Waals-Brabant zal dat moeilijker zijn.

    Geschatte aankoopkosten

    Dit zijn de geschatte kosten zonder kortingen voor een standaardpand:

    • Voor een woning die 180.000 euro kost: 26.558 euro
    • Voor een woning die 183.000 euro kost: 26.951 euro
    • Voor een woning die 295.000 euro kost: 41.508 euro

    In Brussel

    In het Brussels Gewest liggen de prijzen heel anders. Als je een vrijstaande woning wil kopen, moet je rekening houden met een mediaanprijs van 850.000 euro! Voor halfopen bebouwingen bedraagt de mediaanprijs 505.000 euro. Gezien deze mediaanprijzen kijk je misschien beter naar een appartement: de prijzen daarvan zijn opgelopen tot €260.000. Als je het netto Belgische mediaaninkomen van 2.350 verdient en 1.250 euro per maand terugbetaalt, moet je mikken op een woning met een waarde van 240.000 euro. Dat is minder dan de genoemde mediaanprijzen, maar het is nog steeds haalbaar als je bereid bent om wat werken te doen. Een andere aanpak, indien mogelijk, is om je eigen inbreng te verhogen van 60.000 euro naar 70.000 euro. Hierdoor zou je in aanmerking kunnen komen voor een woning van ongeveer €280.000 door twintig jaar lang €1.460 terug te betalen. Je zit dan tenminste in de buurt van de mediaanprijs van appartementen, 260.000 euro. Onthou nogmaals dat dit mediaanprijzen zijn, want de prijsverschillen tussen gemeenten zijn gigantisch!

    Aktekosten

    Dit zijn de geschatte kosten zonder kortingen voor een standaardpand:

    • Voor een woning die 850.000 euro kost: 112.474 euro
    • Voor een woning die 505.000 euro kost: 68.514 euro
    • Voor een woning die 260.000 euro kost: 37.005 euro

    In Vlaanderen

    De mediaanprijzen in het noorden van het land liggen nog steeds aanzienlijk hoger dan in Wallonië, maar ruim onder de prijzen die in Brussel gelden. De mediaanprijs voor open bebouwingen in het Vlaamse Gewest bedraagt 410.000 euro. Voor halfopen bebouwingen of rijhuizen bedraagt de mediaanprijs nog steeds 300.000 euro. De mediaanprijs voor appartementen loopt op tot 249.000 euro. Je zou kunnen overwegen om voor ongeveer 300.000 euro een woning te kopen in Vlaanderen door gedurende 20 jaar 1.560 euro per maand af te lossen. In dat geval bedraagt de eigen inbreng op het moment van aankoop ook 60.000 euro. Halfopen bebouwingen en appartementen kunnen binnen je budget vallen… op voorwaarde natuurlijk dat je niet kiest voor een centrumstad (zoals Antwerpen, Gent of Leuven), een populaire provincie (zoals Vlaams-Brabant) of een bijzondere omgeving (zoals de kust…).

    Geschatte aktekosten

    Dit zijn de geschatte kosten zonder kortingen voor een standaardpand:

    • Voor een woning die 410.000 euro kost: 17.350 euro
    • Voor een woning die 300.000 euro kost: 13.651 euro
    • Voor een woning die 249.000 euro kost: 11.933 euro

    Welke oplossingen zijn er voor mensen met een beperktere eigen inbreng?

    Zoals we al zeiden, is je eigen inbreng de belangrijkste factor bij het bepalen welk huis je kan kopen. En dan zijn er nog de registratierechten die je moet betalen. Voor jonge gezinnen is het vaak ingewikkeld, zo niet onmogelijk, om dergelijke bedragen op te hoesten. Welke mogelijkheden zijn er voor kopers die niet genoeg geld hebben om een huis te kopen en niet beschikken over financiële hulp van familie of een erfenis?

    Er zijn particuliere bedrijven die woningbezit toegankelijk willen maken, zoals Hownvestor. Dit bedrijf investeert samen met jou om je de ontbrekende eigen inbreng te verschaffen en kan garanties geven aan de bank. Hou er rekening mee dat je later het aandeel moet terugkopen dat het bedrijf heeft in de woning, omdat het bij de aankoop passief mede-eigenaar wordt. Zodra dit is gebeurd, ben jij de volle eigenaar.

    Met andere steunmaatregelen van de overheid, zoals bijvoorbeeld het Woningfonds, kunnen jonge gezinnen tot 100% van de kost van de woning lenen. Het kan ook mogelijk zijn om gebruik te maken van het abattement, waarmee je lagere aankoopkosten betaalt als je aan een aantal voorwaarden voldoet.

    Als je van plan bent om een huis te kopen, moet je je kredietaanvraag zorgvuldig voorbereiden voordat je naar de banken stapt om een lening aan te vragen. Aarzel niet om een online simulator te gebruiken om je te helpen bij je berekeningen. Vergeet in elk geval niet dat de bank over het algemeen het bedrag van de notariskosten en registratiekosten niet meer mee leent.

  • Droomwoning vs. budget: zo vind je een goede match

    Dat een betaalbare woning vinden voor een aantal mensen een steeds moeilijkere opgave wordt, is geen geheim als je de cijfers van de Nationale Bank bekijkt. Toch blijft het met een doordachte aanpak en de juiste begeleiding mogelijk. Dat is de boodschap die Crelan en AXA Bank willen brengen.

    Zoveel mogelijk mensen aan een eigen woning helpen die bovendien maximaal voldoet aan de wensen op het vlak van ligging, design, indeling en duurzaamheid: dat is de doelstelling die Crelan en AXA Bank zich gesteld hebben. Onlangs pakten de banken, die tot dezelfde groep behoren en binnenkort beide verder gaan onder de naam Crelan, uit met de AI-gegenereerde droomwoning van de Belg op basis van hun Pinterest-moodboards. Een droom van een woning, maar ook een utopie? Niet met de juiste begeleiding, die de adviseurs van Crelan en AXA Bank naar eigen zeggen in huis hebben.

    Van droom tot werkelijkheid: 5 tips

    Met een minibudget moet je ongetwijfeld niet verwachten dat je een villa met zwembad kan kopen, maar volgens Crelan en AXA Bank is er met het juiste advies toch meer mogelijk dan je op het eerste gezicht zou denken. Zo bieden Crelan en AXA Bank als één van de weinige kredietverstrekkers gunstige hypothecaire leningen op 30 jaar voor energiezuinige woningen en renovaties. Dat zorgt ervoor dat de investering beter gespreid wordt, de maandlast lager is en dat je op die manier, dankzij lagere uitgaven voor energie, maandelijks ook nog eens minder moet uitgeven.

    Daarnaast beschikken de klantgerichte agenten van banken als Crelan en AXA Bank over de juiste kennis om je te begeleiden bij het proces om te komen tot je droomwoning. Een persoonlijk gesprek is natuurlijk ideaal, maar dit zijn alvast 5 tips die je kunnen helpen om de nodige overwegingen te maken:

    1.  Bepaal wat voor jou belangrijk en essentieel is in een woning.

    2. Analyseer het totale kostenplaatje van de aankoop.

    3. Becijfer de kost van de renovatie en de impact op de EPC-waarde.

    4. Check welke subsidies er beschikbaar zijn om de investeringskost te beperken.

    5. Bekijk wat de financieringsmogelijkheden zijn met je maandelijks inkomen, zowel voor de aankoop als de renovatie.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn en wil je persoonlijk advies? Simuleer dan je hypothecaire lening en maak een afspraak met een Crelan- of AXA Bankagent in de buurt.

    Simuleer hier je hypothecaire lening

  • Olympische Spelen Parijs: De overnachtingsprijzen zijn minder van de pot gerukt!

    De droom van heel wat Parijse woningeigenaars om hun woonst voor enkele duizenden euro per nacht te verhuren, lijkt langzaamaan weg te ebben. Als we de marktrealiteit bekijken, zien we dat de prijzen eerder sterk dalen!

    Paris
    John Tower

    Le Figaro Immobilier rapporteert een daling van 18% in verhuurprijzen in 3 maanden! Tussen 26 juli en 11 augustus, de data van de Olympische Spelen, zal de gemiddelde prijs voor het huren van een woning in Parijs rond de €802 per nacht liggen. Dat blijft een van de pot gerukt bedrag, maar er waren veel stevigere prijzen voorspeld!

    Hoe kan deze prijsdaling verklaard worden?

    Gewoon door de wet van vraag en aanbod! De vraag is misschien niet zo sterk als gehoopt en vooral het aanbod is wellicht groter: 2% van het woningbestand zou te huur worden aangeboden in het 10de arrondissement!

    Is de situatie over hetzelfde?

    Nee, niet echt. Want hoewel de prijzen in de Parijs buitenwijken ook dalen, is de daling minder spectaculair. In het 8ste arrondissement zijn de verhuurprijzen redelijk stabiel, omdat er maar liefst 3 Olympische en Paralympische locaties zijn.

  • Projectontwikkelaars: tot 5 jaar voor een bouwvergunning in België?

    Voor een projectontwikkelaar kan een bouwvergunning krijgen in België uitdraaien op een echte calvarietocht waarbij het nodige geduld aan de dag gelegd moet worden.🕰️🏗️

    Het verkrijgen van een bouwvergunning: een parcours vol struikelblokken

    In België hebben ondernemers in de bouwsector af te rekenen met enorme vertragingen bij het bekomen van bouwvergunningen voor grote bouwprojecten. Volgens recente cijfers duurt het gemiddeld twee jaar om een vergunning te krijgen, en in de meest complexe gevallen zelfs vijf en een half jaar. De Federatie van Algemene Bouwaannemers (FABA) omschrijft deze situatie als “Russische roulette”.

    28,5 maanden… als alles goed gaat!

    Nog voor een projectontwikkelaar een vergunningsaanvraag indient, moet hij impact- en ontwerpstudies uitvoeren en vervolgens de aanvraag indienen bij de lokale instanties. Als alles goed gaat, kan de vergunning na ongeveer 28,5 maanden worden afgeleverd. Dat blijkt uit een gezamenlijke studie van de KU Leuven en Ideaconsult. In bijna de helft van de gevallen leidt de aanvraag echter tot een weigering of een intrekking van het voorstel, wat een aanzienlijke economische last op de schouders van de ondernemers legt. Als de toekenning van de vergunning wordt aangevochten voor de Raad van State, duurt het nog eens 395 dagen. In Vlaanderen kan het proces tot 65,5 maanden duren, omdat er een bemiddelende instantie is (de Raad voor Vergunningsbetwistingen – RvVB).

    De kost van vertragingen

    Vertragingen bij het verkrijgen van vergunningen zijn duur. “Het verlies wordt geschat op 12 miljoen euro per maand voor heel België,” zegt Patrice Dresse, algemeen directeur van de federatie. Deze vertragingen zijn vaak het gevolg van uiteenlopende visies van de verschillende instanties, wat leidt tot tegenstrijdige beslissingen: het typische geval is bijvoorbeeld dat er een secundaire weg moet worden aangelegd, maar dat de natuur op die plek behouden moet blijven…

    “De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen,” zegt de directeur van de federatie. “Het is normaal dat iedereen zijn mening kan geven” tijdens raadplegingen die door lokale overheden worden georganiseerd, “maar soms komen we in bizarre situaties  terecht waarbij mensen die zich niet kenbaar hebben gemaakt tijdens de voorbereidende fases beroep aantekenen bij de Raad van State,” betreurt hij.

    Wat zijn de moeilijke gemeentes?

    Volgens de studie is de kans groter dat een ontwikkelaar een bouwvergunning krijgt voor een wijk met een hoger aandeel niet-Europeanen en arbeiders. Bovendien is het risico op beroep groter naarmate het gebied dichter bebouwd is.