Blog

  • Een scheur in een muur repareren in 5 stappen

    Scheuren in een bepleisterde muur repareren voor het schilderen, is een taak die binnen het bereik van een beginnende klusjesman ligt. We leggen in 5 eenvoudige stappen uit hoe het moet.

    Geen paniek: kleine scheurtjes in het pleisterwerk van een muur zijn doorgaans niet abnormaal. Als het om zeer grote scheuren gaat, raadpleeg dan wel een specialist om de stabiliteit te controleren. Gaat het echter over kleine scheurtjes, blaasjes of oude gaten in een muur die je wil repareren alvorens een nieuwe verflaag aan te brengen, dan kan je die gemakkelijk repareren. Dat doe je in deze 5 eenvoudige stappen:

    1. Vergroot

    Dit lijkt misschien contradictorisch maar om een scheur te herstellen, moet deze eerst vergroot worden. Tik om de scheur heen en scheur het hol klinkende stuk eraf. Klinkt het pleisterwerk niet hol, schraap de scheur dan gewoon met een schraper of zelfs een spatel om het te verbreden. Vergeet niet om een kleine dwarssnede te maken aan het begin en einde van de scheur om deze te “stoppen”.

    2. Zuig stof

    Het geschraapte gebied moet dan goed worden aangepakt om stof te verwijderen. Dit is belangrijk, anders blijft de vuller niet goed plakken.

    3. Bevochtig

    Bevochtig vervolgens het te repareren gebied met een klein spuitflesje. Deze stap is ook belangrijk: als het substraat te droog is, zal het snel vocht uit de vulpleister halen, die op zijn beurt kan barsten.

    4. Vul op

    Gebruik een kant-en-klare vulstof of pleister om zelf te mengen teneinde de ruimte op te vullen. Gebruik hiervoor een spatel en vul het gat ruimschoots op. Het is beter dat het pleisterwerk iets overloopt dan andersom.

    5. Schuur

    Als de pleister droog is (lees de instructies zorgvuldig door, want de droogtijd kan variëren van enkele uren tot meer dan een dag, afhankelijk van het gebruikte product), moet hij nog steeds licht geschuurd worden. Gebruik een schuurrooster (schuurpapier kan ook voor kleine oppervlakken worden gebruikt, maar klontert veel sneller wanneer het in contact komt met gips). Als je een optimaal resultaat wilt bereiken, kan een afwerkingslaag worden aangebracht vóór je gaat schilderen. Deze stap is echter niet nodig als je van plan bent om behang te plaatsen. Vooral vliesbehang is een aanrader.

  • 7 slimme tips die langer thuis wonen mogelijk maken

    Veel oudere mensen beschikken over een eigen woning, die op een gegeven moment moet aangepast worden aan hun nieuwe noden. Traplopen gaat niet meer zo makkelijk, de douche is niet praktisch, het zijn ongemakken waar je op latere leeftijd mee geconfronteerd wordt.

    Deze 7 slimme aanpassingen maken verhuizen misschien overbodig en zorgen ervoor dat je langer in je huidige woning kan blijven.

    Oproepsystemen

    Ondertussen zijn er best wel wat personenalarmsystemen en platformen online, die het mogelijk maken langer zelfstandig thuis te wonen. Met één druk op de knop of telefoontje krijg je vaak de hulp die je nodig hebt.

    Inloop- of inroldouche

    Een veel voorkomend probleem is de douche. Vaak is deze door randen en kuipen niet zo toegankelijk. Dat merk je echter pas op latere leeftijd. Een badkamer dient seniorproof gemaakt te worden en een inloop- of inroldouche is hier vaak de eerste stap. Voorzie ook beugels en eventueel de mogelijkheid tot zitten in de douche. Zo wordt dat geen hels karwei, maar blijft het een weldaad.

    Traplift

    Trappen zijn op latere leeftijd een martelgang, maar een lift is in een woning natuurlijk niet evident. Met een stijlvolle traplift, kun je toch nog vlot naar de bovenverdieping en weer terug.

    Antislipvloeren

    Vallen in huis is een veelvoorkomend probleem als je wat ouder wordt. Antislipvloeren verkleinen alvast de kans dat je valt. Niet alleen in natte ruimtes zoals de badkamer en keuken kan een antislipvloer zijn nut bewijzen, misschien kun je er wel eentje in je hele woning voorzien.

    Keuken aanpassing

    Wil je ook op iets latere leeftijd blijven koken, dan kan het nuttig zijn voor een in de hoogte verstelbare keuken te kiezen. Zo kun je zelfs al zittend koken.

    Toilet

    Een grote of kleine boodschap, het is noodzakelijk. Wil je van een een toiletbezoek geen martelgang maken, dan kan verhoogd toilet, al dan niet met wandbeugels, een oplossing bieden.

    Slaapkamer

    Opstaan uit bed lijkt makkelijk, maar op latere leeftijd is het niet meer zo evident. Een driehoekige plafondbeugel kan er alvast voor zorgen, dat je makkelijker uit je bed kan. Moet je ‘s nachts vaak uit bed, dan kan oriëntatieverlichting stoten en vallen voorkomen. Een extra toilet in de slaapkamer kan op termijn misschien geen overbodige luxe blijken.

  • Ben je verplicht om de stoep voor je deur “slipvrij” te houden?

    Koning Winter is in het land en de temperaturen zakken – zeker ’s nachts! –  onder het vriespunt. Je stoep wordt dan snel een ijsbaan, wat uiteraard voor ongevallen kan zorgen. Dan rijst de vraag: ben je wettelijk verplicht om de sneeuw voor je deur te ruimen?

    In bijna alle Belgische gemeenten is het verplicht om het stuk trottoir voor je deur slipvrij te maken. Wie dit niet doet, riskeert een boete tot 125 euro, afhankelijk van de gemeente.

    En wat met een appartementsgebouw?

    In een flatgebouw moet de bewoner van het gelijkvloers sneeuw ruimen. Woont daar niemand, ligt die verantwoordelijkheid bij de bewoner(s) van eerste verdieping en is er een conciërge aanwezig, dan moet deze persoon de nodige maatregelen treffen. Houd er ook rekening mee dat als het gebouw meerdere appartementen op de begane grond heeft, elke bewoner voor zijn of haar appartement moet vrijmaken. En in het geval van een vennootschap is het de vennootschap die aansprakelijk wordt gesteld.

    Niet altijd verantwoordelijk?

    Er zijn echter uitzonderingen. Als er bijvoorbeeld zware sneeuwval wordt gemeld terwijl je op vakantie of op het werk bent, is het uiteraard onmogelijk om te doen wat nodig is. Bovendien kan de eigenaar van het huis dat zich naast een gladde stoep bevindt niet altijd verantwoordelijk worden gesteld als er een voetganger op uitglijdt. Indien bewezen dat de voetganger niet voorzichtig genoeg was ontbrak, is de kans groot dat die persoon zelf de schuld krijgt.

    Wie betaalt?

    Hiervoor dient je wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (de familiale verzekering) van de bewoner van het huis in kwestie die betrokken is bij de vergoeding van medische en andere kosten. Beschik je niet over zo’n dekking, dan zal je het slachtoffer uit eigen zak moeten vergoeden. Wees je er meteen van bewust dat zulke kosten zeer snel en hoog kunnen oplopen.

  • Onderhoud van de ketel: om de 1, 2 of 3 jaar?

    Met de extreme kou die ons momenteel overspoelt, ben je blij met je centrale verwarming. Maar is je ketel wel goed onderhouden? Indien ja, zal hij efficiënter en dus zuiniger zijn. Bovendien is ook een wettelijke verplichting…

    In de winter worden loodgieters overspoeld door noodoproepen. Vaak voor problemen door een gebrek aan onderhoud, trouwens. En wanneer moet dat gebeuren, dat onderhoud?

    In Vlaanderen: net als in België als geheel is in Vlaanderen een jaarlijks onderhoud verplicht voor alle olieketels. Voor gasketels is onderhoud om de twee jaar verplicht. Uiteraard mag alleen een erkende technicus deze opdracht uitvoeren.

    In Wallonië: oliegestookte ketels moeten jaarlijks gekeurd worden, evenals hout-, pellet- en kolenketels. Gasgestookte toestellen moeten om de 3 jaar (vermogen minder dan 100kW) of om de 2 jaar (vermogen meer dan 100 kW) gekeurd worden. Een audit is ook verplicht voor verwarmingsinstallaties van meer dan 20 kW, ouder dan 15 jaar, voor alle soorten brandstof.

    In Brussel moeten de eigenaars van een ketel hun ketel regelmatig laten controleren: om de drie jaar als hij op gas loopt of jaarlijks als hij op stookolie of een vaste brandstof loopt.

    Bovendien moet elke 15 jaar oude ketel worden gecontroleerd worden, in het jaar ervoor of erna.

  • Deze gemeenschappelijke kosten kan je voortaan doorrekenen aan je huurder

    Als eigenaar van een appartement moet je meebetalen in de gemeenschappelijke kosten van het gebouw. Je kan die deels terugvragen van je huurder. In het Vlaamse gewest bestaan er voortaan duidelijke regels over wat je daarbij precies mag doorrekenen.

    Als je een appartement verhuurt dat in het Vlaamse gewest gelegen is en het huurcontract werd gesloten sinds 1 januari 2019, dan bestaat er een wettelijke lijst die aangeeft welke gemeenschappelijke kosten je mag doorrekenen aan je huurder. Met welke regels moet je daarbij rekening houden?

    Syndicus

    De taken die de syndicus op zich neemt komen deels ten goede aan de huurder en deels aan de verhuurder. Vandaar dat de wet nu voorziet in een opsplitsing. Meer bepaald kan je 34 % van de kosten van de syndicus doorrekenen aan je huurder. 66 % dien je integendeel zelf te betalen. De kosten van algemene vergaderingen zijn dan weer volledig voor de verhuurder. Het periodiek onderhoud van de lift kan je voor 50 % doorrekenen aan je huurder.

    Water, electriciteit en poetsvrouw

    De kosten van het verbruik van water en elektriciteit voor de gemene delen kan je volledig doorrekenen aan je huurder. Hetzelfde geldt voor wat betreft de kosten van het poetsen van de gemene delen (bv. de trappenhal) en de kosten van de vuilnisinzameling als die collectief georganiseerd wordt.

    Herstellingen

    De kosten van kleine herstellingen aan de gemene delen (bv. het vervangen van lampen, …) kan je eveneens volledig terugvragen van je huurder. Als er grote herstellingen moeten gebeuren dan zijn die te jouwen laste.

     

    Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • Nieuwe siliconenkit aanbrengen in de badkamer in 6 simpele stappen

    Na verloop van tijd moeten siliconenkits vervangen worden. Daarvoor hoef je helemaal geen dure vakmens in te schakelen. Wie deze 6 eenvoudige stappen opvolgt, klaart die klus helemaal zelf en zoals het hoort.

    Siliconen afdichtingen vind je op verschillende plaatsen in huis en natuurlijk vooral in de badkamer: rond wastafels, de douche, het bad… Hun doel is duidelijk, namelijk waterinfiltratie voorkomen. Weet echter dat ze na verloop van tijd hun effectiviteit verliezen en ze dan vervangen moeten worden. Hoe? Volg ons 6-stappenplan…

    1. Verwijder de oude strip

    Alvorens je nieuwe silicone aanbrengt, moet je de oude natuurlijk eerst verwijderen. Hoe je daar precies aan begint, ontdek je hier.

    2. Maak alles (goed!) schoon

    Om ervoor te zorgen dat de nieuwe siliconenlaag zich goed vasthecht om zijn rol als waterdichte barrière perfect te vervullen, is het noodzakelijk om eerst grondig te reinigen daar waar je aanbrengt. Gebruik desnoods een beetje alcohol om te ontvetten. Alles stof- en vetvrij is hier de bedoeling.

    3. Tape gebruiken

    Deze stap is niet noodzakelijk maar resulteert – en zeker bij beginners –  meestal in een betere afwerking. Het principe is zoals bij schilderen: breng de tape aan rond de plaats waar je de silicone gaat spuiten en het resultaat zal veel regelmatiger zijn. Achteraf wel de tape verwijderen, dat spreekt.

    4. Snij schuin

    Gebruik een breekmes om het tuitje van de kitkoker weg te snijden. Doe hetzelfde met het uiteinde van de spuitmond, maar doe dit schuin. Logisch: hoe meer je wegsnijdt, hoe breder de siliconenstrook zal zijn. Deze moet 1 tot 2 mm breder zijn dan de voegopening. Plaats nu de koker in het kitpistool en knijp in het handvat tot als de siliconenkit zichtbaar wordt.

    5. Regelmatigheid is een must

    De siliconenlaag regelmatig aanbrengen, is de sleutel tot succes. Werk langzaam doch soepel en werk “naar je toe” in plaats van “van je weg”.

    6. De zeep niet vergeten!

    Deze laatste stap is de meest “gevreesde”. Neem een kom met afwasmiddel of vloeibare zeep, lichtjes verdund met water. Dompel je vinger erin en laat deze vervolgens over de nieuwe siliconenlaag glijden. Ook nu is het belangrijk om regelmatig, soepel en “naar je toe” te werken.

    Laatste advies: respecteer de droogtijd van het product zoals aangegeven.

  • Vloerverwarming: de 5 voordelen die je kunnen overtuigen

    Vloerverwarming is big business tegenwoordig. Na een opsomming van de nadelen, is het nu tijd om de voordelen ervan te bekijken.

    1. Onzichtbaar en plaatsbesparend

    Met vloerverwarming heb je geen radiatoren die het zicht verstoren of plaats innemen aangezien het hele systeem onder de vloer ligt.

    2. Meer comfort

    De warmte wordt zachtjes en gelijkmatig over de hele vloer verdeeld. Dat betekent lekker warme voeten en een kouder plafond.

    3. Beter voor de gezondheid én voor de veiligheid

    Vloerverwarming veroorzaakt geen luchtcirculatie of tocht, in tegenstelling tot radiatoren en convectoren. Het beperkt zo de verspreiding van stof in de kamer en bestrijdt effectief de luchtvochtigheid in de verwarmde ruimte. Bovendien vormt vloerverwarming geen enkel gevaar voor kinderen en dit in tegenstelling tot een hete radiator of leiding. Weet ook dat de temperatuur van het water dat in de vloerverwarming circuleert tegenwoordig 35 à 40°C bedraagt. Vroeger was dat 60°C en kon je daardoor last krijgen van zogenaamde ‘zware benen’.

    4. Lager verbruik

    Vloerverwarming verbruikt minder: aangezien de warmte gelijkmatig wordt verdeeld, kan de ketel op een lager niveau worden ingesteld, met als gevolg dat tot 12% energie wordt bespaard. Zodra de gewenste temperatuur is bereikt, kan je op een minimaal verbruik rekenen. De iets hogere kosten van de aanschaf worden dus uiteindelijk gecompenseerd en meer.

    5. Onderhoud?

    In tegenstelling tot een conventioneel verwarmingssysteem vereist vloerverwarming geen speciaal onderhoud (behalve voor de ketel) en ook geen stofverwijdering. Het systeem kan zelfs in de zomer worden gebruikt om koud water te laten circuleren teneinde kamers te koelen. Tot slot werkt het net zo efficiënt met een boiler als met een warmtepomp of zonnepanelen, zolang er maar rekening wordt gehouden met een goede dimensionering. Je kan deze systemen perfect combineren.

  • 10x de beste tips tegen woninginbraak

    In België is weliswaar de laatste jaren het aantal inbraken gedaald, maar nog altijd vinden er meer dan 144 inbraken per dag plaats. Zeker tijdens de wintermaanden wanneer het extra aanlokkelijk is voor inbrekers om toe te slaan in de duisternis.

    Inbreken gebeurt het vaakst via de voor- en achterdeur en het keukenraam. Veel inbrekers hebben geen vooropgezet plan, maar kijken eerst of ze gemakkelijk ergens kunnen binnen geraken. Met deze 10 tips houd je ongewenste bezoekers zo veel mogelijk buiten de deur.

    Tip 1 | Zorg dat je woning goed zichtbaar is

    Installeer een goede binnen- en buitenverlichting en vermijd te hoge begroeiing in de voortuin.

    Tip 2 | Rolluiken

    Rolluiken beschermen je woning tegen nieuwsgierige blikken en zijn uitstekend als maatregel tegen inbraak. Maar er is ook een keerzijde. Wanneer rolluiken dagenlang achter elkaar open of dicht zijn, wijst dat erop dat je niet thuis bent. Met elektronisch gestuurde rolluiken of een buur die ze bedient, is dat zo opgelost.

    Tip 3 | Help de inbreker niet!

    Zorg dat ladders en gereedschap goed opgeborgen zijn in huis. Een tuinhuisje met tuingereedschap in de hof? Sluit deze goed af, zo zorg je ervoor dat je de inbreker niet ‘helpt’ door hem of haar te voorzien met de juiste materialen voor een inbraak.

    Tip 4 | Leg waardevolle voorwerpen uit het zicht

    Laptop, juwelen, tablets, smartphone… Zorg ervoor dat waardevolle voorwerpen nooit in het zicht liggen. Als voorzorgsmaatregel kan je het best van elk waardevol stuk een foto nemen en het serienummer noteren, dit is handig indien je aangifte moet doen bij de politie na een inbraak.

    Tip 5 | Geef je huis een bewoonde indruk tijdens langdurige afwezigheid

    Op vakantie? Vermijd een overvolle brievenbus, laat het licht en de rolluiken regelmatig aangaan met een tijdschakelaar of bewegingssensor en maak goede afspraken met je buren. Zo geef je je woning een bewoonde indruk.

    Tip 6 | Parkeer een auto op de oprit als je met verlof bent

    Ook een wagen op de oprit wekt de indruk van een bewoond huis. Indien je geen tweede wagen hebt, kan je de buren vragen op de oprit te parkeren.

    Tip 7 | Laat nooit zomaar een onbekende binnen

    Collectanten aan de deur? Vraag altijd eerst de identiteit van iemand die je bij je thuis binnenlaat. Voor een appartementsgebouw laat je beter geen onbekende binnen in de inkom.

    Tip 8 | Leg je sleutels en badges op een veilige plek

    Een extra sleutel verstop je beter niet onder de deurmat of in een bloempot naast de deur. Een beter idee is om de buren een extra sleutel te geven, of een betere verstopplek te bedenken dan de bloempot of deurmat.

    Tip 9 | Draai altijd de deur op slot wanneer je gaat slapen of niet thuis bent

    Voor sommigen een gewoonte, voor anderen een vergeetachtigheid. Hoe dan ook, wanneer je naar bed gaat of weggaat, is het uiteraard een vereiste om alle buitendeuren van je huis goed op slot te draaien. Vooral deuren aan de achter- en zijkant van een woning zijn geliefd bij inbrekers.

    Tip 10 | Geef elke inbraak aan bij de politie

    Sommige mensen nemen de moeite niet om een inbraak aan te geven bij de politie. Zonde, want bij heel wat gemeentes in België kan dit zelfs online. Laat ook je buren weten dat je slachtoffer werd van een inbraak zodat ook zij alert kunnen zijn.

  • Types van verkoop – De verkoop na gemeen overleg

    De verkoop na gemeen overleg wordt het meest gebruikt. De verkoper biedt zijn vastgoed aan via verschillende communicatiekanalen zoals makelaarskantoren, zoekertjes, etc. De verkoop is een feit vanaf het sluiten van een akkoord tussen de verkoper en de koper.

    Wat zijn de voordelen van een verkoop na gemeen overleg ?

    Het eerste voordeel is juist het feit dat er veel kopers de zoekertjes op het internet raadplegen of langs gaan bij een makelaarskantoor. Het doelpubliek is dus groter.

    Het nadeel is dat men niet zeker kan zijn van de zichtbaarheid van het vastgoed of van het aantal geïnteresseerden. Wanneer een koper op de proppen komt en u een prijs voorstelt, weet u nog niet of het beter is onmiddellijk te verkopen of te wachten op een betere aanbieding. U riskeert natuurlijk uw eerste koper te verliezen. De verkoop kan dus meerdere maanden in beslag nemen.

    Vergeleken met een openbare verkoop, liggen de reclamekosten minder hoog. Maar ze zijn wel ten laste van de verkoper en niet van de koper, zoals dat normaal gezien wel het geval is bij een openbare verkoop. Daar komt nog bij dat de gehanteerde prijzen bij een verkoop na gemeen overleg normaliter hoger liggen (van 5 tot 10%) dan bij een openbare verkoop. Een beetje wachten loont dus soms de moeite.

  • Bescherming tegen oplichterij: in ieders belang

    LEES DEZE PAGINA HEEL AANDACHTIG A.U.B.

    Immovlan.be wil u waarschuwen over bedrieglijke advertenties die op het internet circuleren. Ook de immobiliënmarkt blijft hier spijtig genoeg niet van gespaard. Sommige mensen met slechte bedoelingen maken misbruik van de eerlijkheid van nietsvermoedende burgers.

    Dankzij zeer praktische tools, die speciaal daarvoor ontwikkeld zijn, blokkeert Immovlan.be automatisch het grootste deel van deze foute of oneerlijke advertenties.

    Immovlan.be garandeert immo zoekertjes van prima kwaliteit het hele jaar door.

    Toch zullen er steeds fraudeurs blijven bestaan en is het mogelijk dat er, ondanks onze inspanningen, toch advertenties ontsnappen aan de waakzaamheid van onze klantendienst.

    Wij beschouwen het als onze plicht om u hiervan op de hoogte te brengen en u te herinneren aan enkele nuttige tips om die valkuilen te vermijden. Dat zorgt voor een optimale beveiliging van elke aankoop-, verkoop- of huurtransactie van immobiliën.

    1. Het vastgoed van een particulier in alle veiligheid aankopen of huren?

    a. Stort nooit een voorschot voor de sleutels vooraleer u de eigenaar of de makelaar ontmoet heeft.
    b. Stort nooit geld vooraleer u het pand bezocht heeft en de zaken met de eigenaar besproken heeft.
    c. Zorg dat u tijdens het bezoek vergezeld bent van een vriend (getuige) of een persoon met ervaring en/of kennis in immobiliën.
    d. Plan dit bezoek beter overdag om te kunnen oordelen over natuurlijke lichtinval en lawaai van het verkeer bijvoorbeeld.
    e. Vraag ook om de officiële papieren van het pand te kunnen inkijken (factuur elektriciteit, water, gas bv.) en de identiteit van de eigenaar die erop vermeld is.
    f. Maak een schriftelijk contract op en verwijs naar ons advies inzake verkoopcompromis.
    g. Teken geen contract dat u verdacht, onvolledig of volledig fout lijkt in vergelijking met het bezochte pand.

    2. Hoe een oplichter herkennen?

    a. Oplichters stellen vaak een veel te lage verkoopprijs voor: “het is te mooi om waar te zijn”!
    b. Oplichters gebruiken vaak betaalmiddelen zoals Western Union, BidPay of MoneyGram. Ons advies: gebruik nooit dit soort betaalmethode!
    c. Vele oplichters reageren op een verkoopzoekertje door een heel aantrekkelijk aankoopvoorstel te doen. Ze bieden soms zelfs een stuk boven de vraagprijs. Wees dan op uw hoede.
    d. Oplichters zijn vaak actief vanuit het buitenland. Niet Europese internationale telefoonnummers (Afrika, Azië, enz.) zijn vaak synoniem voor fraude. Als het nummer niet correct is of de persoon niet opneemt, dan kunt u beter ook op uw hoede zijn.
    e. U kunt beter e-mailadressen die u vreemd lijken (afkomstig van verre landen (.ws, .li, enz.) of foute mailadressen (@goggle.com in plaats van @google.com bijvoorbeeld) aan ons doorgeven.
    f. Oplichters trachten u te laten geloven dat de betaling al aan de gang is door een e mail te sturen met een (vals) betalingsbewijs.
    g. Immovlan.be komt nooit tussen bij verkoop-, aankoop- of huurtransacties tussen de verschillende betrokkenen (kopers, verkopers, professionals, notarissen, immobiliënkantoren of particulieren). Als u twijfels heeft, neemt u rechtstreeks contact met ons op via e-mail op volgend adres: supportnl@immovlan.be.

    3. Slachtoffer van oplichterij?

    a. Breng Immovlan.be op de hoogte via e-mail op volgend adres: supportnl@immovlan.be. Wij zullen het zoekertje wissen en alle andere zoekertjes die door de oplichter werden geplaatst.
    b. Informeer u op de de federale website van de FOD Economie of dien online klacht in. Immovlan.be staat regelmatig in contact met de Belgische autoriteiten om fraude op het internet te beperken.

    4. Heeft u een verdachte advertentie opgemerkt? Iemand gebruikt uw telefoonnummer voor zijn advertentie? Wat te doen?

    a. Zoek de oneerlijke advertentie op de internetsite van Immovlan.be. Stuur een e-mail via het formulier “Contact opnemen met de verkoper” om hem te vragen deze informatie te corrigeren.
    b. Als hij niet reageert, breng Immovlan.be dan schriftelijk op de hoogte via e-mail op volgend adres supportnl@immovlan.be. Wij zullen uw vraag analyseren en indien vereist de oneerlijke advertentie verwijderen.

    5. Antwoord nooit op een e-mail die u om uw login en wachtwoord vraagt.

    a. Af en toe versturen oplichters mails die zogezegd afkomstig zijn van Immovlan.be. Ze gaan zelfs zover om onze stijl en ons logo perfect te imiteren, of een valse toegangspagina tot onze website te maken.
    b. Ze azen via een misleidende uitvlucht op uw login en wachtwoord om valse advertenties op uw account te plaatsen. Die valse advertenties dienen dan om kopers te lokken en ze te overtuigen een voorschot te storten via Western Union (of een ander gelijkaardig organisme) door gebruik te maken van uw naam.
    c. Die praktijk is schering en inslag op het internet (banken worden regelmatig geviseerd) en heet “phishing” (vissen naar wachtwoorden) in het Engels. Antwoord nooit op een e-mail die zogezegd verstuurd is door Immovlan.be en die u om welke reden dan ook vraagt om uw toegangsgegevens opnieuw in te voeren of door te geven, want dit is een poging tot diefstal van uw toegangsgegevens voor oneerlijke doeleinden.

    Kortom, slechts één adres om te onthouden bij twijfel over een immo-advertentie: supportnl@immovlan.be

    Tot uw dienst, voor immo zoekertjes van prima kwaliteit in alle vertrouwen.

    Het Immovlan.be team