Blog

  • 4 tips om thuis minder afval te produceren

    Hoe verminder je de productie van je huishoudelijk afval? Hier vind je hier een aantal makkelijk te volgen tips, waarmee je snel het verschil kan maken!

    Drink kraanwater

    Plastic waterflessen zijn veruit het meest vervuilende afval. Het is ook de vorm van afval die het meest voorkomt in het open water in Europa (oceanen, zeeën, rivieren, rivieren…). Een kwaad dat nochtans eenvoudig kan worden vermeden, simpelweg door te kiezen voor leidingwater. Hou je niet van de smaak? Gebruik dan een kruik die de onaangename kalksmaak neutraliseert.

    Koop zoveel mogelijk in bulk

    Tegenwoordig bieden veel kruidenierszaken, en zelfs sommige supermarkten, voedsel in bulk aan. Je zal merken dat door te kiezen voor deze manier van consumeren met herbruikbare verpakkingen of papieren zakken, je vuilnisbak veel minder snel vol raakt!

    Composteer alles wat mogelijk is!

    Of het nu gaat over groente- en fruitschillen, koffiefilters, maar ook stof, dierenhaar en geknipte nagels en haar, het kan allemaal op de composthoop gegooid worden! Ook hier wordt je vuilnisbak ontlast en krijg je meteen een ecologische bodem van uitstekende kwaliteit die de groei van planten zal bevorderen.

    Reinig je keuken met een doek

    Weg met de papieren doeken om de verschillende oppervlakken van de keuken te poetsen of af te vegen. Kies in de plaats daarvan voor wasbare doekjes of vodden!  Het is de groene oplossing bij uitstek!

  • Zo kan je reageren als de algemene vergadering beslist over een punt dat niet op de agenda staat

    Op de algemene vergadering van het appartementsgebouw waarbinnen je eigenaar bent wordt een beslissing genomen over een onderwerp dat niet op de agenda staat. Is die beslissing dan geldig? Hoe kan je reageren?

    Het gebeurt maar al te vaak dat op de algemene vergadering een mede-eigenaar een onderwerp ter sprake brengt dat niet op de agenda stond. Soms wordt daar dan zelfs over gestemd…

    Niet toegelaten

    De algemene vergadering kan enkel vergaderen over de punten die expliciet vermeld worden op de agenda. Het is dan ook niet zomaar mogelijk om andere onderwerpen te behandelen. Dit kan zelfs niet onder de noemer ‘varia’ die je op de uitnodiging van de meeste vergaderingen ziet staan.  Een uitzondering op die regel kan bestaan als alle mede-eigenaars aanwezig zijn op de vergadering en ze ook allemaal akkoord zijn dat het onderwerp toch wordt behandeld.

    Het gebeurt toch

    Wil men toch een onderwerp aansnijden dat niet op de agenda staat en ben je het daar niet mee eens, dan is het aangewezen dadelijk te reageren. Laat weten aan de voorzitter van de vergadering dat je niet akkoord bent om dit onderwerp te bespreken. Laat dat desnoods ook vermelden in de notulen. Stem alleszins ook tegen de beslissing. Doe je dat niet dan riskeer je ze nadien niet meer te kunnen aanvechten.

    Naar de vrederechter

    Wordt het onderwerp uiteindelijk toch behandeld en wordt er ook over gestemd, dan kan je de beslissing van de algemene vergadering aanvechten bij de vrederechter.  Weet wel dat je een dergelijke procedure moet starten binnen de vier maanden na de algemene vergadering.

    Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • Deze documenten moet je gebruiken als je een huurovereenkomst wil laten registreren

    Als je een woning of appartement verhuurt waarin je huurder zijn hoofdverblijfplaats heeft, dan moet je het huurcontract en de plaatsbeschrijving laten registeren. Maar wist je dat je daarbij soms gebruik moet maken van wettelijk voorgeschreven documenten?

    Online

    Als je een huurcontract wil registreren kan je dat vooreerst online doen. Meer bepaald kan je dat doen met de toepassing MyRent | FOD Financiën (belgium.be). Op de website in kwestie vind je terug hoe je daarbij te werk moet gaan. Je kan dit online zelfs doen voor een familielid of vriend die een pand verhuurt.

    Opsturen

    Wat je niet meer kan doen is langs gaan langs het zogenaamde registratiekantoor om het contract daar te laten registreren. Zie je een online registratie niet zitten, dan kan je wel nog via de post werken. Je moet dan een formulier invullen en daarbij een kopie van het huurcontract of van de plaatsbeschrijving voegen.

    Wettelijk voorgeschreven

    Weet daarbij dat het niet om het even is welk formulier je daarvoor gebruikt. De vorm van het formulier is wettelijk voorgeschreven. Je moet ook het juiste formulier gebruiken. Zo zijn er verschillende formulieren naargelang wat je wil registeren. Meer bepaald zijn er verschillende formulieren voor een registratieaanvraag van een huurcontract met of zonder plaatsbeschrijving, de registratieaanvraag van een afzonderlijk aangeboden plaatsbeschrijving voor een huur en de registratieaanvraag voor een onderhuur of een addendum, een overdracht van huur of opzegging van huur of van onderhuur.

    Je kan het formulier telefonisch aanvragen op het nummer  02 572 57 57, dan wel via een webformulier (Fin – 2.0.14 (fgov.be)) dat je invult. Daarbij geeft de site van de overheid zelf aan dat het tot 10 dagen kan duren eer je het formulier ontvangt. Hou er ook rekening mee dat je een origineel exemplaar van het formulier moet gebruiken en geen kopie.

     

    Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • Kan je het contract met je aannemer stopzetten als je je job verliest?

    Je wil in zee gaan met een aannemer om te bouwen of verbouwen. Alleen is er de schrik om je job door de coronacrisis te verliezen die je tegenhoudt. Maar wat gebeurt er als je het contract toch tekent en je effectief je job zou verliezen?

    Getekend is getekend

    Het uitgangspunt is alvast dat als je een contract met een aannemer tekent, je daardoor ook gebonden bent. Verlies je je job of vermindert je inkomen (omdat je bijvoorbeeld zelfstandige bent) dan blijft het contract bestaan. Je kan dan niet zeggen dat er sprake is van overmacht waardoor je sowieso onder het contract onderuit kan. De aannemer kan dan ook vragen dat je het contract verder naleeft.

    Andere afspraken maken

    Je zou in het contract dat je met de aannemer afsluit wel andere afspraken kunnen maken. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen overeenkomen dat het contract dat je sluit toch eindigt (zonder dat je een vergoeding moet betalen aan de aannemer) als je je job verliest. Je zou bv. ook een zogenaamde opschortende voorwaarde kunnen opnemen in de overeenkomst van het bekomen van een lening bij de bank. Weet wel dat de kans klein is dat je aannemer akkoord zal gaan met de opname van een dergelijke clausule.

    Onderhandelen

    Sloot je het contract af en zit je daar ondanks het verlies van je job aan vast, dan zal je moeten overwegen of je de overeenkomst nog wil laten doorgaan. Is dat niet het geval, probeer dan met de aannemer tot een oplossing te komen. Leg hem de situatie voor en probeer een regeling te treffen.

    Zo zou je bv. kunnen afspreken dat de uitvoering van. de overeenkomst een tijdlang wordt uitgesteld, dat de aannemer maar een deel van zijn opdracht moet uitvoeren of dat de overeenkomst in onderling akkoord wordt ontbonden met betaling van een (liefst beperkte) schadevergoeding. Kom je tot een akkoord, dan is het aangewezen dat op papier te zetten.

     

    Jan Roodhooft, advocaten (www.ra-advocaten.be)

  • Wie kan het onderhoud van je ketel doen?

    Kunnen alle chauffagisten je verwarmingsketel onderhouden? Kan je dat ook zelf doen? We vroegen het onze partner Jaimy, die zijn licht laat schijnen op dit onderwerp!

    De regels verschillen van Gewest tot Gewest, maar het concept is hetzelfde: niet alle chauffagisten hebben een vergunning om controles en onderhoud aan je ketel uit te voeren. Als je zeker wil zijn dat je bij de juiste persoon bent, kan je maar beter Jaimy bellen!

    In Vlaanderen

    Technici moeten door de Vlaamse Overheid geaccrediteerd zijn en over een accreditatienummer beschikken. Dit nummer wordt trouwens aan de technicus toegekend en niet aan het bedrijf.

    In Wallonië

    De technici moeten opgeleid en goedgekeurd worden door het Waalse Gewest en de AwAC.

    In Brussel

    Alleen door Leefmilieu Brussel erkende “EPB-keteltechnici” mogen het onderhoud uitvoeren. Aan het eind van de inspectie en als je in orde bent, moet de technicus je een “wettelijk certificaat van periodieke keuring” geven. Om in orde te zijn bij eventuele controles, raadt Jaimy je aan dat minstens 5 jaar te bewaren!

  • Mag je als erfgenaam een ander slot steken in een woning die je erft?

    Als je samen met anderen een onroerend goed erft wil je dat pand en de inboedel misschien wel beschermen tegen de andere erfgenamen. Mag je daarbij ook een ander slot steken? Wat zijn je rechten?

    Zeker als je in onenigheid leeft met de andere erfgenamen kan je er wel eens aan denken de goederen die tot de nalatenschap behoren te beschermen. Een nieuw slot steken kan daarbij een bepaalde bescherming bieden. Toch ben je er maar beter voorzichtig mee.

    Saisine

    Als wettelijk erfgenaam hebt je de zogenaamde ‘saisine’ van de nalatenschap. Zo mag je in principe binnengaan in de woning die je erfde. Je kan daar ook foto’s nemen van waardevolle goederen, serienummers van elektrische apparaten opschrijven en dies meer.

    Slot steken?

    Je zou ook een nieuw slot kunnen steken in de inkomdeuren van het geërfde onroerend goed. Alleen kom je daar vaak niet echt ver mee. Ook de andere erfgenamen hebben nu eenmaal de saisine. Zij zouden dan ook het slot dat jij stak kunnen laten openboren of op hun beurt in het pand een ander slot laten steken.

    Het steken van een nieuw slot is ook niet zonder gevaar. Zo moet je er rekening mee houden dat als je een ander slot steekt je riskeert aansprakelijk te worden gesteld als er iets gebeurt met de woning en/of de goederen.

    Verzegeling

    Vrees je dat er goederen zullen verdwijnen uit de woning, dan bestaat een betere werkwijze erin aan de rechtbank te vragen om de woning van de overledene te verzegelen. Voor het voeren van een dergelijke procedure doe je best een beroep op de diensten van een advocaat. Nadat de woning werd verzegeld zal dat worden gevolgd door een ontzegeling. Daarbij wordt een inventaris opgemaakt door een notaris.

     

    Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

     

  • Carport: 5 dingen die je moet weten voor je zwicht!

    Je auto beschermen tegen de vrieskou, slecht weer en een hittegolf hoeft geen fortuin te kosten! Een carport is een stuk goedkoper dan een garage en is daardoor in opmars. Wat moet je erover weten?

    1. Veel lagere kost dan een garage

    Carports om zelf in elkaar te steken vind je al vanaf 400 euro. Voor die prijs kan je wel geen design model verwachten: je hebt er wel een houten basisstructuur voor. Tel 2.500 euro voor een metalen model. De plaatsing komt op een kleine 1000 euro…

    2. Beter dan een garage voor corrosie

    Onder een carport staat je voertuig beschermd tegen de regen, maar kan het wel genieten van de wind om sneller te drogen. Dat beperkt de risico’s op corrosie. In een niet verwarmde garage kan vocht sluipen en voor schade zorgen.

    3. Gemakkelijker te bouwen, maar…

    Enkele palen en een dak, dat is het zowat: geen deur, geen isolatie, geen zware funderingen. Een carport is veel gemakkelijker op te zetten dan een garage! Om zeker te zijn dat alles nauwkeurig geplaatst wordt, raden we aan om een professional onder de arm te nemen.

    4. Gemakkelijker in het dagelijkse leven

    Geen deur om te openen of sluiten, geen grote oppervlakte die gepoetst of geschilderd moet worden… Een carport is gemakkelijker dan een garage! Een garage heeft natuurlijk wel andere voordelen: in de winter is je auto warmer en in de zomer net frisser.

    5. Niet gemakkelijker op vlak van administratie

    Net als voor een garage kan je stedenbouwkundige vrijstellingen krijgen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet (maximale oppervlakte, type dak, hoogte, bijbouw, …). Het blijft aangeraden om bij je gemeente te rade te gaan.

     

  • Elektrische installaties? Dit is waarom ze vaak niet conform verklaard worden!

    Bij oude gebouwen die niet recent gerenoveerd werden, krijgt de elektrische installatie vaak de omschrijving “niet conform”. Om welke redenen? Die vraag stelden we aan onze partner Jaimy. Dit zijn de antwoorden.

    1. Ontbrekende schema’s

    Doorheen de jaren gaan sommige belangrijke documenten verloren, zoals het eendraadschema of het plan met de positionering van de elementen van de elektrische installatie. Wanneer deze documenten niet aanwezig zijn, wordt de installatie als niet conform bestempeld. Let erop dat dit ook het geval is wanneer de schema’s niet meer overeenkomen met de realiteit.

    Om meer te weten over de verplichte documenten, stelde Jaimy een volledige gids op omtrent dit onderwerp.

    2. Een slechte aarding

    De aarding is nodig om elektrocutie te vermijden. Stopcontacten zonder aarding of een defecte aarding zijn niet conform.

    3. Teveel stopcontacten op één stroomkring

    Per stroomkring, zijn slechts 8 stopcontacten toegelaten

    4. Ouderwetse zekeringen

    Die moeten vervangen worden door modernere elementen.

    5. Kapotte elektrische bedrading

    Ouderwetse elektriciteitsdraden, gebroken draden of draden die te kort bij water komen, kunnen ook niet.

    6. Andere:

    Het ontbreken van een hoofddifferentieelschakelaar, stopcontacten te kort bij de grond die kunnen overstromen…

    Aarzel niet om het artikel van onze partner Jaimy te consulteren om te ontdekken welke acties je kan ondernemen wanneer je elektrische installatie “niet conform” is.

  • Waarom je gratis helpers bij een verhuis maar beter verzekert…

    Als je verhuist vraag je misschien wel aan bepaalde familieleden of vrienden om je daar even mee te komen helpen. Maar wat riskeer je als iemand daarbij gekwetst raakt en waarom neem je maar beter een degelijke verzekering?

    Bij een verhuis (of als iemand je komt helpen op de werf) kan er wel eens een ongeval gebeuren waarbij de helper ook gekwetst raakt. De gevolgen daarvan kunnen aanzienlijk zijn zo bv. in het geval dat de helper tijdelijk of zelfs definitief (deels) arbeidsongeschikt is.

    Aansprakelijk?

    Het valt in dat geval niet uit te sluiten dat de helper nadien komt te zeggen dat het ongeval jouw fout was (omdat er bv. op een foutieve wijze werd ingepakt en bepaalde dozen veel te zwaar waren of omdat er ten val werd gekomen over een obstakel dat je had moeten verwijderen). Als je effectief in de fout ging riskeer je de schade die het slachtoffer leed te moeten vergoeden. En die schadevergoeding kan zeer aanzienlijk zijn en je in extreme gevallen zelfs ruïneren.

    Verzekering

    Het is dan ook aangewezen dat je een verzekering neemt voor je helpers. Sluit een polis af die deze risico’s dekt en die o.a. tussenkomt als je helper tijdelijk of blijvend arbeidsongeschikt is of medische kosten heeft. Je verzekeringsmakelaar of –agent kan je aangeven welke polis je best afsluit. Kijk daarbij alleszins ook de polisvoorwaarden na en ga na welke franchise er van toepassing is en wat de maximumbedragen zijn die verzekerd zijn. Vergelijk eventueel de polisvoorwaarden en prijs van verschillende polissen.

    Verklaring

    Laat de helpers ook een verklaring op papier zetten dat ze gratis helpen. Als je dat niet doet dan bestaat de kans dat ze bij een ongeval zeggen dat ze eigenlijk bij jou in dienst waren en de toepassing van de wetgeving op de arbeidsongevallenverzekering inroepen.

    Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • Dit is wat 3 op de 4 huurders willen!

    Volgens een enquête bij 1.600 huurders uitgevoerd door de in vastgoed gespecialiseerde groep CBRE, wil 73% van hen eigenaar worden.

    In meer dan de helft van de gevallen (53%), houdt het bedrag van de eigen inbreng hen tegen. “Het probleem van heel wat huurders is niet zo zeer het maandelijkse bedrag van de hypotheek, maar wel het beperkte leenbedrag dat toegestaan is. Met de stijging van de vastgoedprijzen verwachten we dat het aandeel huurders zal blijven stijgen,” zegt Sébastien Verstraete, Senior Director Head of Residential Investment Properties bij CBRE.

    De plaats en de leeftijd spelen een rol!

    Deze aankooprem maakt het profiel van de Belgische huurder wat bijzonder: hij blijft vaak lang in zijn woning, gemiddeld 11,4 jaar. “De duur van de huur die beoogd wordt, is korter in steden en bij jongeren. Maar een groot gedeelte van de Belgische huurder zijn ouder en hebben niet meer de ambitie, noch de wens om te verhuizen,” vervolgt Sébastien Verstraete.

    Buitenruimte gewenst

    Na een jaar dat gekenmerkt werd door de pandemie en de maatregelen die daarmee gepaard gingen, zeggen huurders dat ze meer dan vorig jaar bereid zijn om meer te betalen voor een woning met buitenruimte.

    Thuiswerk is weinig evident voor huurders

    Een derde van de mensen die thuiswerken, geeft aan dat hun gehuurde woning zich daar niet toe leent. “Wanneer hen gevraagd wordt naar het aantal dagen waarop ze thuis wensen te werken, antwoordt 67% van de Belgen dat ze dat maximum 1 of 2 dagen per week willen doen.”