Blog

  • Met welke kosten moet je rekening houden wanneer je een huis koopt?

    De aankoop van een huis brengt meestal extra kosten met zich mee waaraan je je niet altijd verwacht. Ook de getoonde prijs van een pand dat je interesseert, kan soms  bijkomende kosten verbergen die je over je budget kunnen doen gaan. Wat zijn de mogelijke uitgaven die je in het oog moet houden bij de aankoop van een huis? Immovlan geeft je als nieuwe eigenaar een overzicht!

    1. Notariskosten

    Een bezoek aan een notaris is een noodzakelijke stap voor iedereen die vastgoed wil kopen. Dit bezoek brengt echter vaak aanzienlijke en soms onvoorziene uitgaven met zich mee.

    • Registratierechten: registratierechten zijn belastingen die door de overheid worden geheven wanneer een register wordt gewijzigd of een akte wordt uitgegeven. Als je een eigendom koopt, moet je deze belasting betalen om eigenaar te worden van het pand. Het is een bepaald percentage van de aankoopprijs. Afhankelijk van de regio waar het pand zich bevindt, variëren deze tarieven.

    Brussel

    Registratierechten:

    12,5% van de aankoopprijs van het eigendom.

    Uitzonderingen:

    1.5% van de prijs als het een sociale woning betreft.

    Fiscale kortingen:

    Belastingkorting tot € 21.875 als je geen ander eigendom in bezit hebt en als het bedrag waarop je registratierechten betaalt niet meer dan € 500.000 bedraagt.

    Wallonië

    Registratierechten:

    12,5% van de aankoopprijs van het pand

    Uitzonderingen:

    • Als je eigendom een bescheiden woning is (als het kadastraal inkomen niet meer dan €745 bedraagt) kan je genieten van een verlaging van de registratierechten naar 6% op de schijf tot €163.125,56
    • Als het niet enkel een bescheiden woning is, maar die ook nog eens in een wijk ligt waar de vastgoedprijzen onder druk staan, zal je van dit voorkeurstarief kunnen genieten op een schijf van 174.000,61€ en niet 163.125,56€.
    • Weet ook dat als je een sociale woonlening hebt om je eigendom te kopen, het tarief van 6% verder verlaagd wordt tot 5%.
    • Bovendien hoef je, als je een sociale woning koopt, slechts een vast bedrag van €50 te betalen.

    Fiscale aftrek: In Wallonië kan je, wanneer je geen ander eigendom bezit, tot €20.000 aan registratierechten aftrekken. Dit betekent een besparing van 2.500 euro.

    Vlaanderen

                Registratierechten:

    10% van de aankoopprijs van het pand

                Uitzonderingen:

    • Als je geen ander eigendom bezit en het gekochte pand je gezinswoning wordt, kan je genieten van een tarief van 6%, of zelfs 3% vanaf 1 januari 2022.
    • Als je binnen de 3 jaar een verhuurcontract tekent met een erkende sociale huisvestingsmaatschappij, kom je in aanmerking voor een tarief van 3%.
    • Als het je gezinswoning wordt en je voert binnen 5 jaar een ingrijpende energetische renovatie uit, dan kan je een tarief van 5% krijgen.
    • Als het eigendom in kwestie een beschermd monument is, krijg je een tarief van 1%.

                Belastingaftrek:

    Een korting van €5600 als je recht hebt op het verlaagd tarief voor je gezinswoning             of €4800 als je al recht hebt op het verlaagde tarief voor een ecologische renovatie.

    • Notariskosten:

    Notariskosten zijn omgekeerd evenredig met de prijs van het eigendom dat je wilt kopen. Dus hoe hoger de prijs van het huis dat je wilt, hoe lager het honorarium van de notaris. Bovendien zijn de honoraria van de notaris bij wet vastgelegd en zullen ze niet van onderling verschillen. Als er twee notarissen aan te pas komen, zullen zij het bedrag onder elkaar moeten verdelen.

    • Administratieve kosten: Dit betreft alle opzoekingen, meldingen en verzoeken om certificaten die notarissen moeten doen. Deze opzoekingen en procedures kosten samen tussen de €650 en €1250.
    • Registratierechten voor de hypothecaire lening: Nog een soort registratiekost, maar deze keer voor de hypotheek. Deze kost is lager dan die voor de aankoop van het eigendom, en bedraagt gewoonlijk 1% van de som van de hypothecaire lening en de bijkomende kosten, geschat op 10% van het bedrag van de lening.
    • Registratierechten voor de hypothecaire inschrijving: 0,30% van het geleende bedrag.
    • Kosten voor hypothecaire lening: zeer uiteenlopend. Zo moet je rekening houden met: dossierkosten, notariskosten, hypotheekkosten, belastingen, kosten voor vervroegde aflossing, rente, enz. Dit is een kostenpost die niet over het hoofd mag zien en waarover je je goed moet informeren. Aarzel niet om onze andere artikelen over dit onderwerp te raadplegen.

    Merk ook op dat je op alle notariskosten in België 21% BTW moet betalen.

     2. De bankkosten

    Als je een lening wil om je aankoop te financieren, hou dan in je achterhoofd dat je kosten moet betalen voor een vastgoedexpertise die uitgevoerd moet worden, alsook de kosten voor de opening van een kredietdossier (ongeveer 500 euro voor dat laatste).

    3. De verzekeringen

    De meeste zijn niet formeel verplicht, maar ze zijn (zeer) sterk aan te raden in het kader van een hypothecaire lening. De instantie die je het geld leent, zoals de bank, vraagt je bovendien in de meeste gevallen een minimum aan waarborg voor het goed waarvoor je de hypotheek aangaat.

    Onder andere:

    • Schuldsaldoverzekering: Een verzekering die heel vaak door banken gevraagd wordt bij het afsluiten van een lening. Deze verzekering garandeert dat de partij die het geld ter beschikking stelt, terugbetaald zal worden bij overlijden van de lener.
    • Woningverzekering: Deze verzekering is bedoeld om de woning te beschermen tegen allerlei risico’s, zoals diefstal, overstroming, brand, enz. Ook deze verzekering is niet verplicht, maar wordt sterk aangeraden voor een hypothecaire lening. Sommige verzekeraars kunnen je zelfs een lening toekennen onder voorbehoud van afsluiten van deze verzekering.
    • Familiale aansprakelijkheidsverzekering: Verzekering die je kan afsluiten om je te beschermen tegen de kleine dingen die jij en je gezinsleden kunnen voorhebben.

    4. BTW

    BTW hoef je niet altijd te betalen wanneer je een eigendom koopt. Deze belasting geldt immers alleen als je een nieuw huis koopt. Daarom zal, afhankelijk van van wie je je huis koopt, het BTW-tarief variëren.

    Als je koopt bij :

    • een makelaar of een particulier zal het BTW-tarief 21%
    • een OCMW zal het BTW-tarief 12%
    • een sociale huisvestingsmaatschappij zal het BTW-tarief 6%

    5. Verbouwingen

    Als je een huis koopt met de bedoeling om het later te renoveren, moet je rekening houden met extra kosten. Ten eerste zal je in sommige gevallen een architect moeten inschakelen. Bovendien kan het dat je, als de werkzaamheden die je plant de stabiliteit van het gebouw kunnen beïnvloeden, een vergunning moeten aanvragen (vaak via een architect).

    6. Andere bijkomende kosten

    Je moet ook rekening houden met mogelijke extra kosten die verhuizen met zich meebrengt.

    • Verhuiskosten: gemiddeld moet je 1000 euro betalen voor je verhuis. Deze prijs varieert naargelang het aantal kubieke meters dat je verhuist, de afstand die je aflegt en natuurlijk ook van het verhuisbedrijf dat je kiest. Als je besluit vrienden in te schakelen om te verhuizen, moet je er rekening mee houden dat dit je ook geld kan kosten.
    • Onderhoudskosten: dit kan zijn voor kleine renovaties die je zou kunnen overwegen voor je er intrekt. Het kan net zo goed gaan om het onderhoud van een verwarmingsketel dat nog gedaan moet worden, als om het vervangen van een vaatwasser die niet meer werkt, of nog om het in orde zetten van een huishoudelijk apparaat.

    7. Een geval apart: gemeenschappelijke lasten

    Als je een appartement koopt, moet je ook rekening houden met de kosten van mede-eigendom. Deze kosten hebben betrekking op het onderhoud van het gebouw (onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten, schoonmaakpersoneel, liften, enz). Het bedrag van deze kost is natuurlijk afhankelijk van het gebouw en wordt bepaald bij het tekenen van de verkoopakte.

  • Flexwonen, wat is dat?

    Flexwerken geraakte de afgelopen jaren aardig ingeburgerd, maar wist je dat er ook zoiets als flexwonen is? In dit artikel vertellen we je wat meer over flexwonen.

    Kiezen voor flexwonen

    Kies je voor flexwonen, dan kies je voor een woningontwerp dat tegemoet komt aan je wooneisen van vandaag, maar dat gemakkelijk kan omgevormd worden om te voldoen aan je eisen van morgen. Levensomstandigen veranderen en daar houd je in de ontwerpfase maar al beter rekening mee. Kinderen, wat ouder worden, … er zijn heel wat factoren die ervoor kunnen zorgen dat een woning dient aangepast te worden.

    Hoe begin je aan een flexibele woning?

    Het uitgangspunt bij flexwonen is dat de structuur van je woning zo ontworpen is dat deze makkelijk aan te passen valt. Met enkele simpele ingrepen moeten leefruimtes anders ingedeeld kunnen worden. Initieel betekent dit wat extra denkwerk, maar op lange termijn spaar je er geld mee uit.

    Daarbij is extra aandacht voor de toegankelijkheid van je woning altijd verstandig. Op latere leeftijd kunnen trappen, niveauverschillen, smalle deuropeningen, … een probleem gaan vormen. Een flexwoning moet zo breed mogelijk gehouden worden qua ontwerp en inrichting, zodat deze levenslang het nodige comfort kan bieden.

    Flexibele binnenwanden

    Qua indeling kom je dan al snel uit bij gipsplaten. Deze wanden laten de nodige flexibiliteit toe en kunnen zonder al te veel breekwerk geplaatst en weer weggehaald worden. Let wel op met het plaatsen van isolatie en technieken in binnenwanden, want dit kan voor problemen zorgen bij het weghalen van deze wanden. Een toekomstbestendige oplossing is vaak deze weg te werken in verlaagde plafonds.

    Focus op de belangrijkste ruimtes

    Ruimtes die extra aandacht verdienen? De keuken en de badkamer. Kies je daar slim, dan kun je er je leven mee verder zonder aanpassingswerken. Ga voor een optimale toegankelijkheid en let op praktisch zaken zoals de hoogte van stopcontacten en de stevigheid van de wanden. Kom je er zelf niet uit, dan kan een binnenhuisarchitect je ongetwijfeld een handje helpen.

  • Hier kan je aankloppen als je schade lijdt door een verbouwing bij je buren

    Als je buren afbraak-, bouw- of verbouwingswerken (laten) doen, dan kan er daardoor wel eens schade ontstaan aan jouw woning.  Bij wie kan je dan aankloppen om die schade vergoed te zien?

    Het gebeurt wel eens dat werken aan de woning van je buren schade toebrengen aan jouw woning. Denk bv. maar aan het geval dat je woning ten gevolge van de werken scheuren vertoont of zelfs begint te verzakken. De schade hierdoor kan groot zijn.

    Aankloppen bij je buur

    Als er door werken bij je buren schade ontstaat aan jouw pand dan kan je je buren daarvoor aansprakelijk stellen op basis van burenhinder. De wet geeft dat nu ook expliciet aan. Die zegt namelijk dat als de hinder voortvloeit uit werkzaamheden die door de betrokken eigenaar of de titularis van dit attribuut expliciet of stilzwijgend zijn toegelaten, deze geacht worden hem toerekenbaar te zijn.

    En bij diens aannemer?

    Je kan daarnaast ook soms aankloppen bij de aannemer die de werken bij je buur uitvoerde. Voorwaarde is dan wel dat de aannemer de werken die hij deed niet uitvoerde zoals een redelijk en voorzichtig aannemer geplaatst in dezelfde omstandigheden die zou hebben uitgevoerd.  Je zal dan ook zowel een fout, een schade als een oorzakelijk verband moeten bewijzen. Als de aannemer de werken liet uitvoeren door een onderaannemer dan kan je je daartoe richten.

    Verzekering

    Weet dat je buur trouwens eventueel verzekerd kan zijn voor deze schade en dit bv. in het kader van een zogenaamde ABR-verzekering.

     

    Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • Hoe financier je je werken met een hypothecaire lening?

    Wil je werken doen en weet je niet hoe je ze moet financieren? Hoewel de hypothecaire lening in principe dient om een huis te kopen of te bouwen, kan ze ook gebruikt worden om renovatiewerken te financieren. Hoe werkt het? In dit artikel ontdek je 3 opties.

    Je werken opnemen in een hypothecaire lening

    Je kan één enkele hypotheek af te sluiten voor de aankoop en de verbouwing van je woning! Deze optie is er voor kopers van een oud huis die het meteen willen renoveren. In dit geval maken de kosten van de werken integraal deel uit van de hypotheek.

    Een van de stappen die je moet nemen is het verkrijgen van een offerte van de vakman die het werk zal uitvoeren. Leg deze offerte dan voor aan de kredietverstrekker voor je de hypotheek tekent. Het bedrag van de werken moet in de lening opgenomen worden.

    Een hypothecaire lening aanvragen om werkzaamheden uit te voeren

    Een hypothecaire lening kan ook gebruikt worden om een woning volledig te renoveren, bijvoorbeeld om ze:

    • gezonder,
    • stabieler,
    • of comfortabeler te maken

    Het bedrag dat geleend wordt om de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren, wordt door de hypotheek gedekt. Merk op dat deze optie alleen mogelijk is als je niet al een uitstaande hypotheek op je huis hebt.

    Je huidige hypotheek uitbreiden voor de werken

    Voor mensen die al een hypotheek op hun huis hebben, is financiering van de werken mogelijk in 2 situaties:

    1. De hypotheek is nog niet volledig afgelost

    Door een wederopname van de lening te vragen, krijg je een deel of het geheel van het reeds terugbetaalde kapitaal terug. Dit is een nieuwe lening die gebruikt wordt om je werk te financieren. Het voordeel? Deze lening wordt gedekt door dezelfde hypotheek: je hoeft niet opnieuw de noodzakelijke procedures te doorlopen.

    2. De lening is al afgelost maar de hypotheek is nog geldig

    Ook hier is het mogelijk de lening opnieuw op te nemen: je krijgt het nodigde bedrag terug binnen de grenzen van het reeds terugbetaalde kapitaal. De looptijd van je nieuwe lening hangt echter af van hoe lang de hypotheek nog geldig is. Je zal ook administratiekosten moeten betalen voor de wederopname van de lening, reken op € 400-500.

     

  • 3 tips voor een sterrenplafond in je kamer

    Wie droomt er niet van slapen in de openlucht? Met het typische weer in ons land is dat jammer genoeg niet vaak mogelijk… Toch hebben we een tip om de illusie te creëren! Of beter nog, drie tips!

    1. De artistieke manier: verf!

    Voel je je zoals Michelangelo in de Sixtijnse kapel? Dan stellen we deze complexe, maar ook erg elegante oplossing voor! Idealiter vertrek je natuurlijk van een zwart geschilderd plafond en teken je daar bestaande constellaties op. Als je je niet op je gemak voelt als de Italiaanse meester, maar je toch deze oplossing wilt proberen, kies dan voor blauwe, witte en paarse tinten en begin met kleine vlekjes om sterren te maken. Gouden tip: bespaar niet op afdekzeil om alles te beschermen!

    2. Stickers

    Stickers zijn een stuk eenvoudiger dan verf en helpen je heel wat tijd te besparen! Alles is mogelijk: van kleine zwarte sterren tot een grote optische illusie of zelfs lichtgevende exemplaren! We hebben drie tips hierbij: kies er niet te veel, maak je plafond goed schoon voor je ze aanbrengt en maak tot slot een plan op papier met de positionering van de stickers voor je ze aan je plafond hangt.

    3. Een projector

    Dit is natuurlijk de meest gesofisticeerde methode waarmee je, afhankelijk van het model, zelfs een bewegende hemel kan nabootsen en een animatie kan toevoegen. Natuurlijk geniet je van een grandioos resultaat als de ruimte volledig zwart geverfd is! Maar je loopt ook het risico dat je het snel beu geraakt…

     

  • Hypothecaire lening: welk type rentevoet kiezen?

    Maandenlang werd verwacht dat de rente weer zou stijgen. En dat is al sinds eind vorig jaar opnieuw het geval!

    De afgelopen weken zat de rente weer in een stijgende lijn. Een van de verklaringen ligt bij de inflatie, die aan het begin van het jaar 5 of zelfs 6% bedroeg in Europa en zelfs 7% in de Verenigde Staten. Dat leidde tot een sterke stijging van de prijzen die al tientallen jaren niet meer zo groot was geweest! Dit komt door het herstel na de pandemie, dat in veel gebieden voor een zeer grote vraag zorgt, in combinatie met tekorten. Het is niet verrassend dat de prijzen van energie, transport, de meeste grondstoffen en elektronische componenten omhoogschieten. En het recente conflict in Oekraïne zal de zaken evenmin sneller oplossen …

    Vaste, variabele of semi-variabele rentevoet?

    De rente die op uw lening wordt toegepast, bepaalt het bedrag dat u aan de kredietverstrekker moet betalen in de vorm van rente die aan het geleende kapitaal wordt toegevoegd. In dit opzicht bestaan er drie soorten tarieven naast elkaar: de vaste, de variabele en de semi-variabele rentevoet.

    De eerste, die wordt vastgesteld bij het afsluiten van het krediet, zal van toepassing zijn gedurende de hele terugbetalingsperiode. De vaste rentevoet is de voorkeursformule wanneer de tarieven laag zijn. Het biedt een zekere sereniteit van geest, omdat u van tevoren het bedrag van de maandelijkse betalingen kent die u gedurende de looptijd van het krediet zal moeten betalen.

    De variabele rentevoet wordt ook vastgesteld bij het afsluiten van het krediet, maar wordt daarna aangepast aan de evolutie van een referentie-index, gekoppeld aan de marktrentevoeten. Meerdere keren over de looptijd van uw lening (bijvoorbeeld elk jaar, of elke 3 of 5 jaar, afhankelijk van de gekozen formule), zal dit tarief zowel naar beneden als naar boven worden herzien. In vergelijking met een vast tarief is de variabele formule niet zonder risico’s. Inderdaad, in geval van verhoging zullen uw maandelijkse betalingen stijgen. U zal dan elke maand iets meer moeten betalen. De variabele rente heeft echter het voordeel dat hij lager is dan de vaste rente op het moment dat u het krediet afsluit. Merk echter op dat de variabele rentevoet niet meer dan verdubbeld kan worden, ongeacht de evolutie van de marktrente.

    De derde mogelijke formule is de semi-variabele rente. Met deze gemengde oplossing profiteert u eerst van een vaste maandelijkse betaling, over een bepaald aantal jaren. De rente wordt dan variabel en wordt, afhankelijk van de marktreferentie, naar boven of naar beneden bijgesteld. De variatie wordt, net als voor het variabele tarief, beperkt door een tarief dat wordt bepaald op het moment van ondertekening van het contract.

    Welke formule krijgt nu de voorkeur?

    Zoals hierboven uiteengezet, is het intekenen op een variabel tarief in deze periode van stijgende rente niet zonder gevolgen. Er zal altijd rekening moeten worden gehouden met de gewijzigde rentelast als de rentevoet stijgt. De lener moet er perfect zeker van zijn dat hij in staat is om de hogere maandelijkse kosten te betalen.

    Het beste wat u kunt doen, is verschillende simulaties aanvragen bij de kredietverstrekker en samen met uw kredietbemiddelaar evalueren welke het best overeenkomt met uw terugbetalingscapaciteit.

  • Ben je wel verzekerd tegen stormschade?

    Als je een woningverzekering hebt, ben je in principe verzekerd tegen schade die veroorzaakt wordt door een storm. We geven je meer uitleg.

    storm

    Wat gewoonlijk de “brandverzekering” of “woningverzekering” genoemd wordt, dekt in principe stormschade. Of het nu gaat om dakpannen die door sterke windvlagen worden weggeblazen, zonnepanelen die door boomtakken worden beschadigd of een oude eik die in je zwembad landt, je woonverzekering zal hoogstwaarschijnlijk tussenkomen bij al deze gevallen.

    Schade veroorzaakt door een natuurramp, waaronder storm, is namelijk één van de wettelijk verplichte dekkingen van een woningverzekering. De wind moet echter een snelheid van minstens 80 km/u halen voor de verzekering tussenkomt. Het mag ook geen alleenstaand geval zijn en er moet andere schade geweest zijn in de buurt.

    Wat is een “natuurramp”?

    In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is de officiële erkenning als “natuurramp” geen noodzakelijke voorwaarde voor de verzekeraar! Als aan de twee bovengenoemde criteria voldaan wordt, heb je alle kans om na een storm schadeloos gesteld te worden.

    Hoe zit dat voor huurders?

    Ben je de huurder van een woning en heeft je tuinmeubilair schade opgelopen door het noodweer? In dat geval moet je bij je makelaar of verzekeringsmaatschappij nagaan of je je meubels mee verzekerd hebt toen je je polis afsloot. Is dat niet het geval, dan kan je contact opnemen met de gewestelijke autoriteiten, op voorwaarde dat je recht hebt op een leefloon van het OCMW in je gemeente of een soortgelijke uitkering en dat de storm in dit geval officieel als een “natuurramp” erkend werd.

  • Van syndicus veranderen is helemaal niet moeilijk!

    Wanneer een gebouw beheerd wordt onder het regime van een mede-eigendom, is het wettelijk verplicht dat het vertegenwoordigd wordt door een syndicus. Maar wat doe je wanneer die niet aan de verwachtingen voldoet?

    Veel mede-eigendommen beschouwen de verandering van syndicus als een ingewikkelde stap, in die mate zelfs dat ze zich uiteindelijk neerleggen bij de samenwerking met een tegenvallende contactpersoon.

    De vaakst gehoorde klachten over een syndicus zijn legio: een gebrek aan reactiviteit, slecht beheer van het mede-eigendom, niet uitgevoerd werk, onopgeloste technische problemen, enz. Al deze redenen zouden de mede-eigenaars ertoe moeten aanzetten om knopen door te hakken!

    Wanneer kan je van beheerder veranderen?

    De syndicus wordt benoemd door de algemene vergadering van mede-eigenaars. Hij of zij krijgt een eenjarig contract, dat met ten hoogste drie jaar verlengd kan worden. Het contract kan echter te allen tijde beëindigd worden door een eenvoudig besluit tijdens een gewone of buitengewone vergadering.

    Er zijn drie manieren om het contract tussen het mede-eigendom en de beheerder te stoppen. Besluiten die genomen worden volgens het principe van de absolute meerderheid (d.w.z. 50% van de stemmen + 1 stem):

    • tijdens de jaarlijkse (gewone) algemene vergadering van de mede-eigenaars kan het mandaat stopgezet of niet verlengd worden,
    • op een buitengewone algemene vergadering, die op elk moment door de mede-eigenaars aangevraagd kan worden, kan de syndicus ontslagen worden,
    • Tenslotte kan een vrederechter, ook al is dat uitzonderlijk, ook oordelen en een syndicus ontheffen en daarbij een nieuwe benoemen.

    Merk op dat een mede-eigendom nooit zonder syndicus mag zitten! Daarom moet er op de algemene vergadering (gewoon of buitengewoon) een nieuwe gekozen worden, die de huidige syndicus vervangt. De nieuwe zal dan het mede-eigendom kunnen beheren terwijl het mandaat van de huidige syndicus wordt ingetrokken. De benoeming van de nieuwe syndicus en de datum waarop zijn opdracht ingaat, moeten in de notulen van de algemene vergadering vermeld worden.

    Je nieuwe syndicus online kiezen: niets is eenvoudiger!

    Via het nieuwe platform syndicuskiezen.be kan je contact opnemen met een reeks syndici die je dan een offerte bezorgen die rekening houdt met je wensen en de configuratie van je gebouw. Je kan verschillende voorstellen vergelijken en het beste aan je mede-eigenaars voorleggen, allemaal via één enkele tussenpersoon!

    Dit bespaart je veel tijd en zorgt vaak voor aanzienlijke besparingen, want je kan kiezen voor de interessantste aanbieding en, indien nodig, de concurrentie laten spelen!

     

  • Verkoop van een appartement in een mede-eigendom: dit moet je in het oog houden

    Waaraan moet je denken wanneer je een pand verkoopt dat zich in een mede-eigendom bevindt? Hoe recupereer je het geld dat je in de gemeenschap geïnvesteerd hebt en dat niet gebruikt is? We vertellen je er alles over!

    Heb je beslist om een appartement te verkopen dat deel uitmaakt van een mede-eigendom en vraag je je af welke stappen je moet nemen?

    Het eerste wat je moet doen is contact opnemen met je syndicus, zodat die je een bijgewerkte afrekening kan bezorgen, en alle informatie die voor de toekomstige koper van belang kan zijn. Het is beter om de afrekening met de syndicus besproken te hebben voordat je je pand te koop zet, dan achteraf in een ongelukkige situatie terecht te komen.

    Als er een geschil is, bestaat er een vereenvoudigde bezwaarprocedure. Omdat de termijnen erg kort zijn, is het van essentieel belang om snel te handelen, terwijl je over alle nodige informatie beschikt: de basisakte, wijzigingsaktes, reglementen van interne orde, enz.

    Hoe ongebruikte in de mede-eigendom geïnvesteerde middelen terugvorderen?

    Dit gebeurt via je notaris. Je kan het geld dat je in het werkkapitaal hebt gestoken terugkrijgen voor de resterende maanden dat het eigendom niet meer van jou is.

    De in het reservefonds geïnvesteerde bedragen kunnen echter niet bij het mede-eigendom teruggevorderd worden! De regel hier is dat het aandeel van de uittredende mede-eigenaar eigendom blijft van de vereniging. Je kan misschien wel met de koper onderhandelen, vóór de ondertekening van het compromis, om je deze middelen terug te betalen of ze op z’n minst in de verkoopprijs te laten meetellen. Let erop dat je notaris ervoor zorgt dat dit akkoord in de akte en het compromis wordt opgenomen.

  • Zo open je online een huurwaarborg

    Tot voor kort moest je sowieso via de bank een huurwaarborg openen. Dat is voortaan niet meer nodig, dankzij een online tool dat voor iedereen toegankelijk is!

    Jud Mackrill

    De huurwaarborg is een door de huurder gestorte som geld die dient om de verhuurder te beschermen voor het geval de bewoner van het pand zijn verplichtingen niet nakomt (betaling van de huur, het gehuurde goed in goede staat houden, enz.). Hoewel een huurwaarborg niet wettelijk verplicht is (enkel wanneer het huurcontract dat uitdrukkelijk voorziet), maken de meeste verhuurders er toch gebruik van om zich tegen onaangename situaties te beschermen.

    Verschillende soorten waarborgen

    Hoewel er verschillende soorten huurwaarborgen mogelijk zijn, bestaat de meest gebruikelijke formule uit het storten van een bedrag gelijk aan twee maanden huur (exclusief eventuele kosten of voorzieningen). Dit geld wordt geblokkeerd op een aparte bankrekening op naam van de huurder (Bij een spaarrekening wordt de verkregen rente gekapitaliseerd ten gunste van de huurder). Het is belangrijk om op te merken dat de verhuurder een voorrecht op de activa van deze rekening verwerft, in elk geval tegen elke schuld die het gevolg is van het geheel of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder. Dit is het “klassieke” scenario.

    Behalve de geblokkeerde rekening kunnen ook bepaalde verzekeringspolissen als huurwaarborg gebruikt worden. Dit wordt de samenstelling van een garantie met kapitalisatieverzekering genoemd. Voor de vrijgave ervan gelden dezelfde regels als voor een gewone huurwaarborg.

    Sinds kort is het echter mogelijk om online een huurwaarborg te openen. Dit is onder andere het geval via De-Huurwaarborg.be

    Hoe werkt het?

    In de praktijk hoef je enkel een formulier in te vullen met de volledige gegevens van elke partij, het adres van het gehuurde pand, het bedrag van de huur en het bedrag van de waarborg. Het grote voordeel is dat je geen afspraak met een bank hoeft te maken om de garantie in te stellen, want alles gebeurt online, volledig transparant!

    Om online een huurgarantie te openen, moeten een aantal stappen gevolgd worden:

    • Vul het online formulier in
    • Het dossier wordt opgemaakt door de tussenpersoon die instaat voor het beheer
    • De huurder wordt vervolgens gevraagd om het geld te storten op een vooraf bepaald rekeningnummer,
    • De huurder en eigenaar worden op de hoogte gebracht van zodra de waarborg ontvangen en het dossier in orde is. Eenvoudiger kan het niet!

    Weet dat de online aanvraag voor een huurwaarborg ook door de eigenaar van het pand kan worden ingediend!