Blog

  • Mag een huurder onderverhuren?

    Je huurder mag de woning of het appartement dat hij van jou huurt niet zo maar aan iemand anders onderverhuren. Doet hij dat toch, dan kan je bij de vrederechter de ontbinding van de huur vragen.

    Bij een onderhuur verhuurt je huurder het huis of appartement dat hij van jou huurt deels of volledig aan iemand anders.

    Je toestemming is nodig

    In het kader van de woninghuurwet mag je huurder je huis of appartement niet op eigen initiatief aan iemand anders onderverhuren tenzij je het daarmee eens bent. Je hoeft dat zelfs niet expliciet in de huurovereenkomst te regelen.

    Verhuurt je huurder toch (een deel van) het huis aan iemand anders en ben je het daar niet mee eens, stuur hem dan dadelijk een aangetekende brief en vraag hem ermee te stoppen. Doet hij dat vervolgens nog niet, dan kan je naar de vrederechter stappen om daar de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen.

    Er zijn grenzen

    Zelfs als je akkoord gaat met de onderverhuur zijn er strikte grenzen die je huurder moet naleven. Zo mag hij maar een deel van het onroerend goed in onderhuur geven en moet hij zelf de rest van de woning als hoofdverblijfplaats blijven gebruiken. Bovendien mag de duur van de onderhuur de resterende duur van de hoofdhuurovereenkomst niet overschrijden. Je huurder moet verder aan zijn huurder laten weten dat hij zelf huurt en wat de omvang van zijn rechten is.

    Beëindig jij als verhuurder de huur, dan moet je huurder de onderhuurder daarvan binnen vijftien dagen op de hoogte brengen. Hij moet hem meedelen dat het contract van de onderhuur op dezelfde datum als die van de hoofdhuur zal eindigen. Als je huurder vervroegd de hoofdhuurovereenkomst beëindigt, moet hij de onderhuurder een opzeggingstermijn van ten minste drie maanden geven (samen met een afschrift van de opzegging die hij aan jou als verhuurder richt) en moet hij de onderhuurder een vergoeding betalen die gelijk is aan drie maanden huur.

    Tekst: Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • 10 vragen die je zeker moet stellen als je een huis koopt

    Eindelijk je droomhuis gevonden? Voldoet het op het eerste gezicht aan al je eisen en sta je op het punt het contract te tekenen? Stel eerst deze 10 vragen voor je iets op papier zet!

    1.Waarom verkopen de eigenaren hun huis?
    2.Hoelang hebben de huidige eigenaren in de woning gewoond en welke werkzaamheden hebben ze er verricht?
    3.Werden de voorzieningen door een vakman of door een amateurklusser verricht (de eigenaar, een vriend, een buurman…)?
    4.Hoelang staat het huis al te koop?
    5.Wat zijn de maandelijkse kosten van het huis?
    6.Wat zijn de gebreken aan het huis?
    7. Wat is de prijs van vergelijkbare woningen in de buurt?
    8.Hoeveel woningen staan er te koop in de buurt?
    9.Wat zijn de ‘verborgen gebreken’ van de buurt?
    10.Hoe is de buurt via het openbaar vervoer verbonden met andere plekken?

    1.Waarom verkopen de eigenaren hun huis?

    Waarschijnlijk geeft de verkoper je een kant-en-klare reden en zal je nooit in staat zijn de werkelijke reden(en) te achterhalen. Toch kan je al enig idee krijgen door de vraag simpelweg te stellen en aan te voelen of hij het huis snel wil verkopen of niet. Deze aanwijzingen kunnen erg praktisch zijn tijdens de prijsonderhandelingen.

    2.Hoelang hebben de huidige eigenaren in de woning gewoond en welke werkzaamheden hebben ze er verricht?

    Net als bij de vorige vraag kunnen de antwoorden op deze vraag je een idee geven van eventuele problemen en/of verborgen gebreken van het gebouw of van eventuele overlast in de buurt.

    3.Werden de voorzieningen door een vakman of door een amateurklusser verricht (de eigenaar, een vriend, een buurman…)?

    Niet alle amateurklussers begrijpen per se alle finesses van een elektrische installatie of het belang van een draagmuur. Indien je twijfelt over de manier waarop de voorzieningen werden uitgevoerd, aarzel dan zeker niet om er een expert mee te nemen tijdens uw bezoek aan de woning in kwestie. Tevens kan het handig zijn om de namen van de bedrijven te achterhalen die de voorzieningen in de woning realiseerden wanneer u beslist het huis te kopen.

    4.Hoelang staat het huis al te koop?

    Als de woning al meer dan een jaar te koop staat en de prijs nog steeds daalt, kom je ofwel op het juiste moment (waarop de woningprijs conform is aan de prijzen op de woningmarkt) of waren eerdere bezoekers terughoudend doordat ze kennis hebben genomen van de gebreken of van overlast.

    5.Wat zijn de maandelijkse kosten van het huis?

    Een defecte installatie op het niveau van de sanitaire voorzieningen, verouderd loodgieterswerk of een slechte thermische isolatie kunnen de maandelijkse lasten flink beïnvloeden. Je doet er goed aan te informeren naar de bedragen die de eerdere bewoner van het huis betaalde voor de aardolie, elektriciteit of gas. Je zou zelfs kunnen vragen of je een blik mag werpen op de meest recente rekeningen, kwestie helemaal zeker te zijn? Als de verkoper weigert, kunt u altijd verwijzen naar het EPB-certificaat van het huis.

    6.Wat zijn de gebreken aan het huis?

    Als de verkoper je op deze vraag een eerlijk antwoord geeft, kan je achter zijn bedoelingen komen. Als hij enkele gebreken aan het huis opnoemt, kan je er zeker van zijn dat hij eerlijk is en kan je deze informatie tevens gebruiken tijdens de latere prijsonderhandelingen.

    7. Wat is de prijs van vergelijkbare woningen in de buurt?

    Doordat je toekomstige woning een hartenwens is geworden, is het misschien moeilijk om op een praktische manier na te denken. Deze informatie geeft je een beter zicht op de waarde van de woning. De marktanalyse kan je helpen tijdens de prijsonderhandelingen van de woning.

    8.Hoeveel woningen staan er te koop in de buurt?

    Indien er een grote hoeveelheid woningen te koop staat in de buurt, kan je de woningprijs makkelijk(er) met de prijs van de andere woningen vergelijken, maar deze situatie roept ook de vraag op waarom er zoveel woningen te koop staan. Je doet er goed aan te informeren naar de toekomstige voorzieningen of vestigingen in de omgeving: een mogelijk toekomstig industrieterrein? Een winkelcentrum? Een flatgebouw? Een vuilnisbelt? Een belangrijke nieuwe weg? Ligt het land in een overstromingsgebied? Of simpelweg de natuurlijke veroudering van de mensen die ongeveer op dezelfde tijd in de buurt zijn komen wonen? Er kunnen meerdere redenen zijn, en je doet er goed aan je vragen niet enkel aan de verkoper maar ook aan op het gemeentehuis te stellen.

    9.Wat zijn de ‘verborgen gebreken’ van de buurt?

    Probeer een gesprek aan te knopen met enkele buren. Je kan zo allicht wat meer informatie vergaren over de verkoper, de organisatie van het leven in de buurt en de geschiedenis van de omgeving: overstromingen en andere natuurrampen, geluidoverlast, grondkwaliteit, de kwaliteit van het openbaar vervoer en van de afvalinzameling …

    10.Hoe is de buurt via het openbaar vervoer verbonden met andere plekken?

    Deze vraag kan belangrijk zijn, en is afhankelijk van uw levensstijl of dat van je kinderen of je toekomstige kinderen. In sommige dorpen of afgelegen wijken kan mobiliteit een reëel probleem zijn voor de organisatie van je dagelijks leven.

  • 7 aandachtspunten voor huurders!

    Huren is een oplossing die veel Belgen verkiezen. Voordat u aan dit avontuur begint, is het belangrijk met enkele aandachtspunten rekening te houden.

    moving day
    Erda Estremera

    1. Vermijd dat de gevraagde huur buitensporig is

    Controleer voordat u uw spullen definitief inpakt of de gevraagde huur niet buitensporig hoog is. Om deze vergelijking correct te maken, kan u de talrijke online vergelijkingswebsites voor huurders raadplegen. U kunt daar verschillende tabellen met huurtarieven volgens de regio’s bekijken.

    2. Controleer de duur van het contract dat u ondertekent

    Nog een stap voordat u alles inpakt: lees het huurcontract goed dat u gaat ondertekenen. Een eerste aandachtspunt: de duur van het contract. De meeste huurcontracten worden getekend voor een periode van 3 jaar. Wees voorzichtig, als er geen duur wordt vermeld, want dan is de duur automatisch 9 jaar. Heel belangrijk!

    Zorg er ook voor dat de datum is vermeld waarop de huur moet worden betaald! Het zou dom zijn om voor zo’n detail een verhuur slecht te beginnen.

    Let er ook op dat geen enkele clausule in strijd is met de wet. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat de verhuurder de huurprijs niet naar eigen goeddunken mag wijzigen. Hij zal de huurprijs slechts één keer per jaar en volgens de inflatie kunnen indexeren.

    Houd er ook rekening mee dat het huurcontract de voorwaarden voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen moet vermelden. Mogelijk moet u deelnemen aan bepaalde taken van het collectieve leven van de woning (als u in een appartement woont) en moet u bijvoorbeeld de lift, inkomhallen of trappenhuizen mee onderhouden.

    Tot slot, hoe zit het met extra kosten zoals gas, water of elektriciteit? Zijn ze te betalen aan de eigenaar?

    3. Zorg ervoor dat de eigenaar het contract registreert

    De registratie van de huurovereenkomst is een plicht van de eigenaar binnen de twee maanden na de ondertekening van het contract in kwestie. In sommige gevallen kan hij u vragen om dit voor hem te doen. Weet in dit geval dat u dit gemakkelijk online kunt doen in een paar klikken.

    4. Huurwaarborg

    Voordat u naar uw nieuw appartement verhuist, moet u zeker een huurwaarborg ondertekenen. Aan het einde van de huurovereenkomst betaalt de verhuurder u het bedrag van deze waarborg terug als u de woning in goede staat heeft achtergelaten. Hoewel wettelijk niet verplicht, kan de waarborg op twee manieren worden gevraagd:

    • Een overboeking van het totale bedrag naar een geblokkeerde rekening op uw naam (in dit geval kan de garantie niet meer dan twee maanden huur zijn en wordt het geld pas vrijgegeven na ondertekening door de verhuurder.)
    • De techniek van de bankgarantie: de bank schiet de volledige garantie voor en u betaalt deze in meerdere termijnen terug, over een periode van maximaal 3 jaar. Hier mag het bedrag niet hoger zijn dan 3 maanden huur.

    Bekijk met de verhuurder wat voor u het beste is en geef dit aan in de huurovereenkomst. Betaal de huurwaarborg in ieder geval nooit contant of door overboeking op de rekening van de eigenaar. 

    5. Maak een goede plaatsbeschrijving

    Dit is een verplicht nummer voor elke verhuur. De plaatsbeschrijving moet worden uitgevoerd vóór het einde van de eerste verhuurmaand EN in aanwezigheid van beide partijen. U heeft de mogelijkheid om dit te doen zonder externe hulp, of om een beroep te doen op een expert (architect of vastgoedmakelaar). In dit geval worden alle kosten van deze plaatsbeschrijving verdeeld tussen u en de eigenaar. Als er geen plaatsbeschrijving wordt gemaakt, wordt alle nieuwe schade geacht niet door u te zijn veroorzaakt en betaalt u er niet voor.

    6. Hoe verloopt de beëindiging van de huurovereenkomst?

    Hebt u het appartement van uw dromen gevonden? De opzegtermijn vindt u in het huurcontract. Als u een contract van 3 jaar of minder heeft, kunt u, tenzij anders vermeld op het contract, niet vóór deze looptijd opzeggen. Hebt u daarentegen een contract van 9 jaar afgesloten, dan kunt u uw contract beëindigen met een opzegtermijn van 3 maanden.

    Wat is het 3-6-9 contract?

    Een huurovereenkomst van meer dan 3 jaar wordt beschouwd als een langlopend contract, waardoor het automatisch dezelfde voorwaarden krijgt als een 9-jarig contract. Dit wordt het 3-6-9 contract genoemd. Als u de woning verlaat tijdens het eerste jaar van verhuur, moet u een opzegvergoeding betalen gelijk aan 3 maanden huur. Verlaat u ze in het tweede jaar staan, dan moet u 2 maanden huur betalen. En als u ze tijdens het derde huurjaar verlaat, dan zult u 1 maand huur moeten betalen als compensatie.

    Na het derde jaar bent u geen enkele opzegvergoeding meer verschuldigd, maar moet u wel de opzegtermijn van 3 maanden respecteren. Een tip: zeg het huurcontract altijd aangetekend op. De opzegtermijn gaat in op de eerste dag van de volgende maand.

    Als uw verhuurder voor het officiële einde opzegt, moet hij u een schadevergoeding betalen van 9 maanden huur (na 3 jaar) of 6 maanden huur (na 6 jaar)… Tenzij hij besluit om zelf in zijn woning te gaan wonen of als hij renovatiewerken wil starten. 

    7. Waarom een woningverzekering?

    Als huurder heeft u de plicht om de woning die u bewoont terug te geven in de staat waarin u deze heeft gevonden. Dit wordt de huurdersaansprakelijkheid genoemd. Met andere woorden, u (of uw verzekering) zal moeten betalen voor de schade aan het gehuurde pand na bijvoorbeeld een brand of een waterlek. Op de markt vindt u een verzekering die de mogelijke schade dekt die kan optreden tijdens een huurperiode. Neem de tijd om hierover voldoende inlichtingen te nemen. Onthoud als algemene regel dat een woningverzekering normaal uw meubels of persoonlijke bezittingen dekt.

    Uw familiale verzekering dekt alle materiële en fysieke schade veroorzaakt door u en/of een lid van uw gezin.

    Houd er echter rekening mee dat u als huurder niet verplicht bent om een woningverzekering af te sluiten. Toch vragen de eigenaars er meestal om en bepalen ze dit in de huurcontracten.

  • Zonnepanelen huren, een goed idee?

    Zonnepanelen zijn nog steeds een goede, duurzame optie om jouw energiefactuur naar omlaag te halen. Toch zien veel mensen de kost van zo’n installatie niet zitten. Is het huren van een installatie een goed alternatief voor die personen?

    In Nederland is het niet meer ongewoon om je zonnepanelen te huren, maar in België zijn velen liever eigenaar van de installatie die op hun dak ligt. Welke redenen schuilen hierachter? Ten eerste zijn er in België niet zo veel firma’s die een huurformule aanbieden als bij onze noorderburen. Ook is de kost van een zonnepaneleninstallatie relatief klein wanneer je het vergelijkt met de aankoop van een huis. Verder liggen de rentetarieven voor een lening in België relatief laag. Wettelijk zijn België en Nederland ook niet gelijk. In België kennen we het begrip ‘recht van natrekking’, wat betekent dat alles dat alles wat vasthangt aan een woning van de eigenaar is. Ook dit bemoeilijkt de verhuur van zonnepanelen in België.

    Zonnepanelen huren betekent minder zorgen voor de klant

    Een van de bedrijven die wel een huurformule aanbiedt in België is het Kempense ingenieursbureau Futech. Zij zien de ontzorging van de klant als het grootste voordeel van huren. De installatie van de zonnepanelen, alsook een periodiek onderhoud en een garantie op de zonnepanelen en de omvormer zitten in hun formule. Zo hoeft de klant zelf niets te doen om van het voordeel van zonnepanelen te genieten.

    De energie die de zonnepanelen opwekt, wordt gebruikt door het gezin. Je betaalt enkel een vast maandelijks bedrag voor de huur van de installatie en een waarborg, waarvan je jaarlijks 5% van terug krijgt. Dit contract wordt gespreid over 20 jaar, waarna de installatie van de huurder wordt. Door middel van het periodiek onderhoud, die in de huur zit inbegrepen, zal de zonnepaneleninstallatie een lange levensduur hebben en is de installatie na 20 jaar nog steeds rendabel. Het huurbedrag wordt aan het begin van het contract besproken en kan niet gewijzigd worden gedurende de huurperiode.

    Met zo een formule wordt ook de circulaire economie ondersteund. Zonnepanelen zullen in het komende decennium voor een nieuwe afvalstroom zorgen. Daarom zijn efficiënte recyclage-oplossingen nodig en modellen die hergebruik en een langere levensduur kunnen ondersteunen.

    Zonnepanelen huren een interessante investering of niet?

    Futech is niet het enige bedrijf waarbij je terecht kan om zonnepanelen te huren. Ook doe-het-zelf zaak Brico biedt de Brico Solar-formule aan. Maar is het huren van een zonnepaneleninstallatie werkelijk financieel interessant? Het is zeker een goede optie voor mensen die de investering niet onmiddellijk kunnen doen, maar is het ook interessant?

    We hebben berekend dat als je installatie van 11 zonnepanelen plaatst met een wattpiek van 395 je ongeveer (zonder thuisbatterij) 3.800 euro, inclusief btw zal neertellen in Vlaanderen. In Brussel en Wallonië ligt de kost voor deze installatie rond de 5.000 euro. Deze bedragen kunnen verschillen afhankelijk van verschillende subsidies in jouw streek. Wanneer dezelfde installatie zou huren onder de Brico Solar-formule, betaal je elke maand 65,18 euro, inclusief btw. Als we weten dat deze installatie van jou wordt na 20 jaar huur, kunnen we stellen dat je voor dezelfde installatie dus 15.643,20 euro zal betalen. Onkosten als onderhoud, de vervanging van de omvormer of eventuele herstelling zit in de huurprijs ingerekend. Het is dus aan jou om de overweging te maken of niet.

    Daarnaast zijn er ook energiekredieten of groene leningen van banken. Ook op deze manier kan je jouw investering in zonnepanelen spreiden over een langere periode. Stel dat je een installatie ter waarde van 5.000 euro plaatst en je leent het volledige bedrag aan de huidige standaard rentevoet van 1,30% met een maximum looptijd van 36 maanden, dan betaal je maandelijks 141,67 euro en bedraagt de totale rente 100,24 euro. Sommige energieleveranciers werken samen met kredietgevers om dit soort leningen aan te bieden of ontwikkelde hun eigen leenformule. Kijk dit ook gewestelijk na, zo kan je in Vlaanderen en Wallonië een renteloze energielening afsluiten en in Brussel kan je een groene lening afsluiten aan 0 tot 2 procent.

  • Kopen op lijfrente: wat zijn de voordelen van de formule?

    Lijfrente, dat is een formule die opnieuw stevig aan populariteit wint de laatste jaren. Maar waarom die trend? Wat moet je weten over dit onderwerp? Volg de gids!

    Als je een huis of appartement koopt als lijfrente, betaal je de verkoper een forfaitair bedrag dat het boeket genoemd wordt. Op maandelijkse basis (meestal) moet je ook een lijfrente aan de verkoper betalen tot zijn of haar dood. Merk op dat dit in de tijd beperkt is: meestal tussen de 10 en 20 jaar.

    1. Een klein bedrag om te betalen bij de start

    Het boeket is meestal een klein percentage van de totale waarde van het huis. Het wordt meestal geschat op tussen de 10 en 30%, of zelfs iets meer. Hoe ouder de verkoper, hoe hoger het boeket natuurlijk.

    2. Een interessante investering op lange termijn.

    Het eigendom zal in de loop der jaren in waarde stijgen en deze investering is dus interessant op de lange termijn.

    3. De ideale bewoner!

    De verkoper, die het eigendom het grootste deel van de tijd zal bewonen, is de ideale bewoner voor het eigendom, want hij kent het perfect!

    4. Mogelijk een goede deal!

    Mocht de verkoper/bewoner voortijdig overlijden, dan doe je als koper een goede deal!

  • Energieaudit : alles wat je moet weten

    Jij hebt waarschijnlijk ook de stijgende verwarmingskosten opgemerkt. Wil je daarom enkele werken uitvoeren in jouw woning om die rekening terug te doen slinken? Voer dan eerst een energieaudit uit. Niet enkel geeft het je een beeld van de huidige situatie in jouw woning, ook geeft het je een duidelijk plan van hoe je de energieprestatie van jouw eigendom kan opkrikken.

    Hoe krijg jij het beste rendement?

    We horen wel vaker dat zonnepanelen of een warmtepomp goede investeringen zijn, maar is dit ook het geval voor jouw woning? Door een energieaudit uit te voeren heb je een helder idee van wat de beste investeringen zijn voor jouw woning. Met de hulp van een energiedeskundige heb je een klaar en duidelijk plan van aanpak om het beste rendement uit je investering te halen.

    Hoe voeren ze een energieaudit uit?

    Een energiedeskundige zal verschillende stappen ondernemen om jouw woning onder de loep te nemen. Op deze manier spoort hij alle probleemzones op en kan hij of zij je goed adviseren over welke aanpassingen het meest interessant zijn voor jouw woning.

    1. De energiedeskundige verzamelt de juiste informatie.

    Van een bouwheer krijgt de energiedeskundige alle documenten om een correct beeld te krijgen van jouw woning. Dit gaat van plannen tot lastenboeken, energiefacturen, etc.

    1. Het plaatsbezoek

    De documenten vertellen hem/haar niet alles dus zal er ook een plaatsbezoek gebeuren. Van kelder tot zolder neemt de energiedeskundige jouw woning onder de loep.

    1. De energiedeskundige stelt een verslag op

    Na het bezoek gaat hij/zij over tot het verslag. Alle bevindingen worden ingegeven in een softwareprogramma dat een tweeledig verslag produceert. Enerzijds een beschrijving van de huidige staat van jouw huis en vervolgens een actieplan met de meest rendabele verbeteringen. Dit rapport stelt de deskundige voor aan jouw bouwheer.

    Wat volgt na het rapport?

    Na het rapport kan je evalueren wat de meest nodige en betaalbare verbeteringen zijn voor jouw woning. Door de adviezen van de energiedeskundige heb jij een duidelijk plan om jouw woning zo zuinig mogelijk te maken. Op deze manier kan jij besparen op jouw volgende verwarmingsrekening.

    Hoeveel kost zo’n audit?

    Een audit kost gemiddeld tussen de 500 en 800 euro, afhankelijk van de woning. Binnen België blijft dit een interessant pad want wie een energieaudit laat uitvoeren heeft recht op een premie.

    • De Vlaamse regering betaalt 10% van jouw factuur terug, met een maximum van 100 euro. Deze premie kan je natuurlijk ook combineren met premies en subsidies die gegeven worden aan verbouwingswerken die jouw woning energiezuiniger maken.
    • Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betaalt een premie uit van 400 euro per woning met een maximum van 50% op de algemene factuur.
    • In Wallonië voorzien zij een basispremie van 110 euro die kan vermenigvuldigd worden met een factor 2 of 6. De factor is afhankelijk van het inkomen van de aanvrager.

    Een energieaudit is zeker een goed idee omdat deze investering een besparing kan betekenen op de langere termijn.

  • Voordeur en garagepoort: alles wat u moet weten over de verschillende types, prijzen en beveiligingsniveaus!

    Denkt u eraan om uw gevel een opfrisbeurt te geven? Dan heeft u waarschijnlijk al nagedacht over het vervangen van de voordeur en/of de garagepoort. Maar ziet u daarbij nog het bos door al de bomen? Met welke criteria moet u rekening houden en welke vragen moet u stellen voordat u uw woning een vernieuwd aanzicht geeft?

    home doors
    Ian Macdonald

    De voordeur

    De voordeur van uw woning is letterlijk en figuurlijk de “toegang tot uw huis”. Het is daarom noodzakelijk dat bij het maken van uw keuze rekening wordt gehouden met de algemene uitstraling van uw woning en uw gevel. Maar dit is niet het enige criterium waarmee rekening moet worden gehouden.

    1. Beveiliging – hoe beveilig ik mijn voordeur?

    Zoals elk echt kasteel die naam waardig, moet ook uw huisdeur een minimum niveau van beveiliging hebben. Dit veiligheidscriterium zal natuurlijk ook afhangen van het gekozen materiaal, maar dit is niet alles. Het slot en het type klink dat u kiest, hebben ook een grote impact op het beveiligingsaspect van de deur.

    Qua sloten zul u rekening moeten houden met verschillende criteria: klinken, sleutels, sloten en cilinder.

    Het eerste wat u moet weten is welk beveiligingsniveau u wenst voor uw slot. Voor meer duidelijkheid kijkt u naar de norm en de A2P-classificatie (verzekering preventie beveiliging) waarmee u het beveiligingsniveau van een slot kunt identificeren.

    Een ander aspect voor uw slot is het aantal sluitpunten. De sluitpunten komen overeen met de ankerpunten van uw slot. Uw slotenmaker zal u zeker de keuze geven tussen sloten met 3 of 5 ankerpunten. Het 5-punts ankerslot biedt een betere bescherming ten opzichte van het 3-puntsslot, maar het hangt allemaal af van uw situatie en uw type voordeur. Aarzel niet om uw slotenmaker om advies te vragen!

    Zodra het beveiligingsniveau van uw slot is bepaald, is het tijd om de sleutels te bekijken! In tegenstelling tot wat men zou denken, zijn er verschillende modellen sleutels met verschillende beveiligingsniveaus. Inderdaad, we zien steeds meer modellen van versterkte sleutels in plaats van de tot nu toe meer gebruikelijke sleutels met inkepingen. Misschien bent u ook geïnteresseerd in elektronische sleutels (kaarten, badges, enz.) die het voordeel hebben dat ze het maken van duplicaten bemoeilijken. Een andere elektronische oplossing: sloten met een digicode die (onder andere) het voordeel hebben dat uw sleutelhanger lichter wordt.

    En waarom geen gepantserde deur?

    Maar misschien wil u zichzelf beschermen tegen onverwachte gebeurtenissen en kiezen voor de ultieme oplossing: de gepantserde deur. U bent zeker niet de eerste, want steeds meer mensen kiezen voor deze hoogwaardige anti-diefstalbeveiliging. U zult zeker een hoger bedrag betalen, maar dit zal u in de toekomst ongetwijfeld meer gemoedsrust garanderen. Bovendien heeft een gepantserde deur veel thermische voordelen. Ze beschermt inderdaad tegen inbrekers én temperatuurveranderingen!

    2. Isolatie – Hoe warmteverlies te voorkomen?

    Het wordt vaak vergeten, maar warmteverlies in een woning gaat vaak door openingen zoals ramen en deuren. Alleen een slecht geïsoleerde voordeur kan tot 20% warmteverlies veroorzaken!

    Thermische isolatie

    Meer dan ooit is het tijd om energie te besparen door de deur degelijk af te sluiten voor onnodige energieverliezen!

    Isoleer uw deurkozijn: Hoewel een tochthond een speciale charme aan uw toegang geeft, zijn er veel betere oplossingen om deze plek van uw huis te isoleren. Kijk allereerst naar de voegen op het kozijn van uw deur. Controleer of ze nog goed gehecht zijn. En als dit niet het geval is, aarzel dan niet om ze te vervangen.

    Terwijl u bezig bent, overweeg dan ook om een automatische tochtstrip te installeren. Deze systemen zijn tegen alle prijzen verkrijgbaar en verzekeren een echt verschil tegenover een tochthond.

    • Kies een isolatiemateriaal: Als u plant om uw deur te vervangen, overweeg dan om te kiezen voor een materiaal met een lage coëfficiënt die u vindt op de productfiches in de winkels. Houd er echter in het algemeen rekening mee dat hout de beste optie biedt op vlak van isolatie, zelfs al moeten composietmaterialen niet veel onderdoen terwijl ze minder onderhoud vereisen. Informeer echter voordat u uw keuze maakt bij uw handelaar die u best kan adviseren op basis van de situatie in uw huis.
    • Isoleer uw deur aan de binnenkant: Het is ook mogelijk om aan de binnenkant enkele wijzigingen aan uw deur aan te brengen om het warmteverlies te verminderen. Allereerst kunt u een thermisch gordijn voor uw deur installeren om de koude lucht bij de ingang te blokkeren. Als dit nog niet genoeg is of uw deur te dun is, kunt u een isolatiepaneel rechtstreeks op uw deur bevestigen. Als u achteraf een deur met glas installeert, is het nog steeds mogelijk om op dit glas een dubbel kunststof glas aan te brengen. Vergeet ook niet om ervoor te zorgen dat uw brievenbus niet te veel koude lucht binnenlaat.

    Nog een laatste tip als u van plan bent om een nieuwe deur te installeren: zorg ervoor dat de installatie door professionals wordt gedaan om onaangename verrassingen te voorkomen!

    Geluidsisolatie

    Ook al is thermische isolatie een prioriteit op vlak van isolatie, ook het akoestische aspect van uw voordeur mag niet worden verwaarloosd. Houd er rekening mee dat als u ervoor zorgt dat de deur een uitstekende thermische isolatie heeft, de kans groot is dat die maatregelen ook hun vruchten afwerpen op vlak van geluidsisolatie. Hier zijn enkele eenvoudige manieren om uw geluidsisolatie te verbeteren:

    • Installeer een geluidsgordijn voor uw voordeur
    • Installeer akoestische panelen op uw deuren
    • Voeg een isolatielaag toe aan de beglazing van uw deur
    • Houd rekening met de RW Index bij het aanschaffen van uw nieuwe voordeur

    3. Materialen – Welke mogelijkheden?

    Tegenwoordig begint de markt van deuren en ramen zich te regulariseren en voldoen alle materialen over het algemeen aan dezelfde eisen, ook blijven al er nieuwe producten verschijnen.  Afhankelijk van de situatie van uw gevel en het klimaat van uw woning is het echter goed om u vooraf te informeren over de voor- en nadelen van alle materialen.

    Hout, de vaste waarde  – gemiddelde prijs (exclusief installatie): 900€

    Hout is een veel gebruikte keuze op de markt. Of uw gevel nu modern of traditioneel is, u kunt er zeker van zijn dat een houtoptie aan uw eisen voldoet. Op het gebied van thermische isolatie biedt hout een efficiënte oplossing. Aan de andere kant moet u er rekening mee houden dat uw deur regelmatig behandeld moet worden en als u niet wilt dat de prestaties achteruitgaan.

    PVC, altijd goed voor iedereen – gemiddelde prijs (exclusief installatie): 550€

    PVC is een steeds vaker voorkomend materiaal op de markt, en terecht! De kosten variëren enorm naargelang de kwaliteit en het isolatieniveau, en kunnen daarom voor sommige mensen de keuze bepalen. Als u echter ook besluit om te kiezen voor een PVC voordeur, overweeg dan PVC van goede kwaliteit dat bestand is tegen de grillen van het weer zoals in de afgelopen maanden.

    Qua onderhoud is PVC een makkelijke keuze. Inderdaad, in tegenstelling tot hout, zal PVC van goede kwaliteit vele jaren meegaan zonder te af te takelen. Met dit materiaal hebt u ook een veel ruimere keuze dan bij de andere materialen.

    Glas, een isolatie die zich nog moet bewijzen – gemiddelde prijs (exclusief installatie): 1300€

    Hoewel glas ongetwijfeld esthetische voordelen heeft, is het nog steeds een materiaal dat zich nog moet bewijzen, vooral op het gebied van isolatie. Het heeft zeker voordelen in termen van licht, maar u zult er de prijs voor moeten betalen. En dit in elke betekenis van het woord. Aan de ene kant moet u een hogere prijs betalen voor de aankoop dan voor de PVC of houten tegenhangers. Ook bij de installatie zult u meer moeite en werkuren moeten besteden vanwege het grotere gewicht (vooral bij een dubbele beglazing) en de complexiteit van de installatie ervan.

    Daarnaast zal een glazen deur meer onderhoud vergen dan een PVC of houten deur. Afhankelijk van het type oppervlak van uw deur, zal er soms iets te veel inkijk zijn.

     Garagedeur

    Veel garagetoegangen vormen soms echte gevaren voor een huis. Met systemen die te oud of niet robuust genoeg zijn, kan een garage een echt probleem zijn in een woning. Er zijn dus veel redenen waarom u uw garagepoort zou willen vervangen. Maar welk systeem moet u kiezen? Welke stijlen kiezen? Immovlan helpt u hierbij!

    1. Wat is de configuratie van uw garage?

    Alle garages en woningen hebben hun eigen behoeften voor de garage. Daarom passen niet alle oplossingen bij uw situatie. Afhankelijk van de ruimte in uw garage, zal u bijvoorbeeld voor een garagedeur met een rolluik moeten kiezen in plaats van een laterale schuifpoort. Maar wat zijn de verschillende alternatieven voor garagepoorten?

    • De oprolbare garagedeur – gemiddelde prijs met installatie: € 1.150 tot € 3.100: dit type deur rolt op via een spoel die aan het plafond van de ruimte is geplaatst, zodat de zijkanten van uw garage vrij blijven. Dit type poort is daarom zeer goed geschikt voor kleine garages dankzij de dunne aluminium lamellen die aan elkaar zijn bevestigd. U kunt kiezen voor een elektrisch of manueel systeem (goed voor de armen!).
    • Kantelpoort – gemiddelde prijs bij installatie: €400 tot €1.600: dit type deur is uit één stuk vervaardigd en is verkrijgbaar in hout, metaal en PVC. Het kantelen komt van het openen waarbij de poort volledig naar het plafond wentelt. Afhankelijk van uw spierkracht (en budget) kan dit gemotoriseerd zijn of niet. Ook al neemt dit systeem niet veel ruimte in beslag in uw huis, toch moet er steeds een bepaalde plafondhoogte zijn om ongelukken te vermijden. Aan de andere kant hoeft u zich geen zorgen te maken over de stevigheid. Omdat ze uit één stuk is, zal ze minder lijden in de tijd en door de beweging dan de andere modellen.
    • Garagedeuren die openzwaaien – gemiddelde prijs bij installatie: €500 tot €1.800: in de traditionele categorie is dit het beste. De poort bestaat uit 2 grote deuren die naar buiten openen om de binnenkant van de garage vrij te laten. Dit type deur is verkrijgbaar in alle materialen en kan ook gemotoriseerd worden.
    • Vouwgaragedeur – gemiddelde prijs exclusief installatie: 400 en 2500 euro: Deze garagedeur bestaat uit 3 (of 4) panelen die op een rail op de grond zijn bevestigd en die u alleen handmatig op kunt samenvouwen. Door het aantal panelen heeft u dus een relatief brede ingang nodig voor dit type poort. Bovendien zal de vouwdeur door de uitsluitend handmatige bediening na verloop van tijd gevoeliger zijn voor slijtage.
    • Sectionale garagepoort – gemiddelde prijs bij installatie: € 1.250 tot € 2.600: het grote voordeel van de sectionale garagepoort is de mogelijkheid om de ruimte van uw garage te optimaliseren dankzij de werking op rails. Afhankelijk van de configuratie kunt u beslissen dat ze zijdelings (het wordt dan een “schuifpoort” genoemd) of horizontaal opent. U vindt sectionale garagepoorten van PVC, hout en staal.

    Houd er rekening mee dat het budget van een garagedeur zal variëren afhankelijk van het materiaal en de configuratie van uw garagetoegang (om nog maar te zwijgen van de extra’s als u besluit cool over te komen door uw poort te motoriseren). De hierboven vermelde prijzen vertegenwoordigen slechts gemiddelden van de huidige markt.

    2. Wat is de beste keuze op vlak van isolatie?

    De isolatie van een garagepoort is een essentieel punt om rekening mee te houden bij uw keuze, en vooral als uw garage in verbinding staat met uw huis. Om beter te kunnen kiezen, kan u kijken naar de energieklasse van de betreffende poort. Zo kunt u, net als bij uw apparaten, kiezen tussen uw garagepoorten op basis van hun energiescore (variërend van A tot E). Het belangrijkste criterium waarmee rekening wordt gehouden, is uiteraard de thermische isolatie van de poort.

    Dus welk materiaal biedt de beste thermische prestaties?

    Er zijn 4 verschillende materialen waaruit u kan kiezen:

    • PVC: net als bij voordeuren is PVC een steeds populairdere keuze. Verkrijgbaar tegen alle prijzen en met veel esthetische mogelijkheden, voldoet dit materiaal aan vele verwachtingen.
    • Aluminium: Aluminium staat bekend als een makkelijk hanteerbaar materiaal en is hier geen uitzondering op de regel. Zeer flexibel en makkelijk te hanteren is het aangewezen voor een oprolbare garagedeur.
    • Hout: Wat voor een voordeur geldt, geldt nog meer voor een garagepoort. Hoewel hout ongetwijfeld een groot aantal esthetische voordelen heeft, blijft het een feit dat het moeilijk te onderhouden is. Onder andere daardoor wordt het maar zelden gebruikt voor een garagedeur.
    • Staal: Staal wordt heel vaak gebruikt voor garagepoorten, omdat het perfect is voor deze opdracht. Bovendien heeft een solide en betrouwbare, stalen poort ook zeer goede isolerende capaciteiten. Het zal vaak worden gebruikt voor sectionale en kantelpoorten.
  • Als erfgenaam naar de algemene vergadering gaan?

    Je erft samen met je broer en zus een appartement van je ouders. Wie van jullie mag dan deelnemen aan de algemene vergadering van mede-eigenaars binnen het gebouw? Welke stappen moet je in dat geval ondernemen?

    Pawel Chu

    Als je samen met andere erfgenamen een appartement erft, dan is dat in overdeelde mede-eigendom tot er uiteindelijk een oplossing is voor het pand (bv. één van jullie koopt het pand in of het wordt verkocht).

    Wie neemt deel?

    Heeft een appartement meerdere mede-eigenaars, dan dienen die samen een lasthebber aan te duiden die hen vertegenwoordigt op de algemene vergadering. Wil jij naar de algemene vergadering gaan dan is het dus belangrijk dat de andere erfgenamen je als lasthebber aanduiden. Doen ze dat niet en duiden ze niemand aan, dan worden jullie stemrechten geschorst en kan je niet mee beslissen op de vergadering.

    Zorg voor bewijzen

    Na een overlijden bezorg je best een bewijs aan de syndicus dat je erfgenaam bent. Je kan dat bewijs bv. leveren aan de hand van een attest van erfopvolging.  Bezorg de syndicus tevens een verklaring van de andere mede-eigenaars dat jij als lasthebber bent aangesteld.

    Meegaan naar de vergadering?

    Had diegene van wie je erft meerdere kavels in het gebouw (bv. een garage en een appartement) dan kan je een verschillende lasthebber aanduiden voor de garage en het appartement. Zo kan ook een andere mede-eigenaar meegaan naar de vergadering.

    Bovendien zegt de wet dat je het recht hebt om iemand mee te nemen naar de vergadering.  Dit kan wel enkel indien je de syndicus daar via een aangetekende brief ten minste vier werkdagen vooraf van verwittigt. Ook dat biedt perspectieven om een andere erfgenaam de vergadering mee te laten bijwonen.

     

    Jan ROODHOOFT, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • 2 redenen om een verkoopcompromis te laten opstellen door een notaris

    Als je een woning wil kopen wordt in beginsel eerst een compromis of koop-verkoopbelofte opgesteld waarna een notariële akte wordt verleden. Maar wist je dat het nuttig kan zijn ook de compromis te laten opmaken door een notaris?

    Scott Graham

    De authentieke akte die bij de verkoop van een onroerend goed wordt opgesteld moet worden opgemaakt door een notaris.  Voor een compromis is dat niet het geval. Die mag ook onderling of bv. door een vastgoedmakelaar worden opgesteld.

    Waarom toch doen?

    Toch kan het aangewezen zijn om ook de compromis door een notaris te laten opmaken.  Op die manier ben je tenminste gerust dat deze correct is opgemaakt en dat deze alle wettelijk verplichte vermeldingen bevat.

    Bovendien heb je dan als koper recht op een gratis verzekering tegen overlijden tussen het moment van het tekenen van de compromis en de notariële akte. Als je in die periode overlijdt door een ongeval dan dekt die verzekering de betaling van de koopsom tot een maximaal bedrag van 250.000 euro.

    Wie stelt ze op?

    Hebben zowel de verkoper als de koper een eigen notaris, dan stelt de notaris van de verkoper in de regel de compromis op en de notaris van de koper de notariële akte.  Weet dat het opstellen of nazien van een compromis door de notaris geen extra kosten voor de koper en/of de verkoper met zich brengt. De kosten hiervan zitten nu eenmaal vervat in de aktekosten die je toch zal moeten betalen als koper.

     

    Jan ROODHOOFT, advocaat (www.ra-advocaten.be)

  • Een zwembad voor de zomer? 5 dingen die je moet weten!

    Tijdens de pandemie liepen Belgen warm voor zwembaden! De zonovergoten lockdowns zetten veel huiseigenaars aan om hun tuin in te richten om er zo goed mogelijk van te kunnen genieten. Maar wat moet je twee jaar later weten voor je een zwembad bestelt?

    pool
    Haley Phelps

    1. De vraag koelt af…

    In de krant Le Soir geeft de FBP (de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals) aan dat zwembaden de afgelopen twee jaar een nooit geziene boom hebben doorgemaakt: van 3.050 nieuwe zwembaden in 2019 zijn we gestegen naar 4.050 in 2020 en naar 6.150 in 2021! Het einde van de reisbeperkingen en de stijging van de energieprijzen hebben de gretigheid van de Belgen wat bedaard: de federatie voorziet dit jaar ongeveer 5.225 zwembaden. Dat is nog steeds een enorme hoeveelheid!

    2. Niet voor deze zomer

    Maar hoewel de vraag wat kalmeert, moet je niet verwachten dat je deze zomer in het water kunt plonzen! Leveringen van materiaal lopen nog steeds vertraging op en de orderboeken zitten meestal voor een paar maanden vol…

    3. Een zwembad is duurder geworden

    Afhankelijk van de afwerking, opties, soort terrein en afmetingen, variëren de kosten van een zwembad meestal tussen 40.000 en 80.000 euro. Tenminste, dat was vóór de oorlog in Oekraïne en de snel stijgende materiaalprijzen. Vandaag moet je voor hetzelfde model dus meer betalen…

    4. Ook het onderhoud is duurder!

    Professionals hebben het vaak over een kostprijs van ongeveer 5 euro per dag voor het onderhoud van een zwembad. Deze kosten, te vermenigvuldigen met het aantal dagen in het jaar en dus niet het aantal dagen in het seizoen, omvatten verwarming, onderhoudsproducten, openen en sluiten… Vandaag is dat echter meer dan 6 of zelfs 7 euro. Een ruim bemeten installatie van zonnepanelen kan dit tarief doen dalen…

    5. Een vakman met een goede reputatie aub!

    Met de explosieve toename van de vraag zijn er “nieuwe spelers op de markt gekomen, helaas niet allemaal met de beste bedoelingen en deskundigheid,” zegt FBP-voorzitter Patrice Dresse. Ga dus naar een vakman met een zekere deskundigheid en een goede reputatie bij zijn klanten.